Nämndsekreterare till Kommunfullmäktige med utredningsuppdrag

Nämndsekreterare till Kommunfullmäktige med utredningsuppdrag

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Har du ett intresse för samhällsfrågor och den demokratiska processen?

Salems kommun söker en nämndsekreterare till kommunfullmäktige med utrednings- och administrativa uppdrag. I tjänsten ingår, förutom beredning av ärenden till kommunfullmäktige, vissa utredningsuppdrag och administrativa uppgifter som till exempel registrering av handlingar.

Arbetsplatsbeskrivning

Tjänsten tillhör kommunkansliet som består av 12 medarbetare. Du kommer att arbeta nära kommunsekreteraren och övriga medarbetare. Kansliet är en del av kommunstyrelseförvaltningen och rapporterar till kommundirektören. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen och dess utskott. I kansliets ansvarsområde ingår också bl.a. kommunikation, tillsyn personuppgifter, verksamhetscontroll, kommunaljuridiskt stöd, kris- och säkerhetssamordning, plan- och klimatfrågor och näringslivsfrågor. Kanslienheten ansvarar även för att administrera allmänna val. 

Arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare ansvarar du för en korrekt, kvalitetssäker och tidseffektiv berednings- och ärendehanteringsprocess mellan förvaltningar och nämnder. Du är sekreterare i kommunfullmäktige och vid behov är du vikarierande sekreterare i kommunstyrelsen och dess utskott. 

Vissa utredningsuppdrag kan förekomma. Det kan t ex vara en motion som väckts av en politiker eller en ny lagstiftning som ska implementeras. Det kan också omfatta översyn av kommunens styrdokument.

Du ansvarar för den dagliga registreringen av inkommande, upprättade och utgående handlingar. Det innebär att du gör kvalificerade bedömningar av vilka handlingar som ska registreras, gör sekretessbedömningar, hantera personuppgifter, påbörjar och avslutar ärenden. Viss arkivhantering ingår i ditt uppdrag. Det kan även förekomma andra administrativa uppgifter.

Salems kommun använder sig av Lex som diarieföringssystem och stöd i den politiska beslutsprocessen. 

Tillsammans med medarbetarna på kommunkansliet kommer du att utveckla kommunens administrativa rutiner samt arbetssätt. Du kommer även att samarbeta tätt med kommunsekreteraren vad gäller utveckling av nämndprocessen. Du kommer att ha många kontaktytor inom hela kommunorganisationen och med kommunens förtroendevalda.  

Kravspecifikation

Vi söker dig som har en akademisk examen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av att ha arbetat som nämndsekreteraree. Vi vill att du har goda kunskaper i relevant lagstiftning och regelverk samt kunskap om och vana vid att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem. Goda kunskaper i det svenska språket och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift är ett krav. 

Vi vill att du har god pedagogisk insikt, god förmåga att strukturerar dina arbetsuppgifter och driva dem självständigt. Du kan planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt utifrån verksamhetens behov och förutsättningar. Då rollen innebär många kontakter är det viktigt att du kommunicerar på ett tydligt sätt och har god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du är intresserad av digitalisering och dess möjligheter. 

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 80 - 100%. Det kommer att finnas möjlighet till visst distansarbete. Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen. 

Tillträde: Snarast enligt överenskommelse. 

Obekväm arbetstid i form av kvällssammanträden förekommer vid några tillfällen under året. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att få genomgå en säkerhetsprövning vid anställning.

I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du besvarar när du ansöker. Fyll i dessa så noggrant som du kan när du ansöker. 

Välkommen med din ansökan senast 2023-03-05! 

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


30 maj 2024

28 maj 2024

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

27 maj 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

21 maj 2024