Nämndsekreterare till Staben på Utbildningskontoret

Nämndsekreterare till Staben på Utbildningskontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

VÅR VERKSAMHET             

Utbildningskontoret är den del av kommunens utbildningsorganisation där man arbetar med frågor inom förskola, grundskola, fritidshem, grundsärskola, gymnasiesärskola, gymnasieskola och fritidsgårdar.

Tjänsten som nämndsekreterare är placerad i Staben som är en av fyra avdelningar som fungerar som stödfunktion till Utbildningskontorets kärnverksamhet.

Stabens huvuduppgift är att bidra till att de administrativa funktionerna och rutinerna fungerar så bra som möjligt så att chefer och medarbetare ute i våra olika verksamheter och på kontoret ska kunna fokusera på ledarskap, lärande och undervisning.

ARBETSBESKRIVNING

Som nämndsekreterare ansvarar du för beredning inför utbildningsnämndens sammanträden vilket innebär registrering, beredningar, kallelser, protokollskrivning, expediering av beslut samt arkivering.

Du arbetar nära utbildningskontorets ledning, tjänstepersoner och kommunpolitiker. Du har även kontakt med allmänheten vid exempelvis utlämnande av handlingar.

Du kommer att dela uppdrag med ytterligare en nämndsekreterare och ni kommer att ta ett gemensamt ansvar för nämndsekretariatet.

Du är sekreterare vid nämnd- och presidiemöten samt på fackliga samverkansmöten. Du håller ärendeberedning inför det politiska beslutsfattandet och ser till att beslutsunderlaget tas fram inom angiven tidsram och håller en hög kvalitet.

Utöver att arbeta som nämndsekreterare kommer du också att arbeta med statsbidrag. Detta kan också komma att kombineras med vissa utredningsuppdrag samt viss handläggning som inkluderar myndighetsutövning enligt skollagen.

Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid utifrån utbildningskontorets behov och din kompetens.

Tjänsten kommer att ge dig möjlighet att både förvalta och vidareutveckla dina arbetsuppgifter.

DIN PROFIL

Vi söker dig som har akademisk utbildning på minst kandidatnivå inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat som nämndsekreterare eller tidigare erfarenhet av att arbetat i politiskt styrd organisation.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av handläggning, myndighetsutövning och utredningar inom offentlig förvaltning. Vidare ser vi gärna att du är förtrogen med tillämpligt regelverk för din roll som nämndsekreterare, det vill säga kommunallagen, förvaltningslagen och lagen om offentlighet och sekretess.

Som person är du ansvarstagande och strukturerad, du ser helheten samtidigt som du är noggrann med detaljer. Du är en bra företrädare för myndigheten och har förmåga att behålla professionalitet även under utmanande omständigheter, så som korta tidsramar och samordning av beslutsgången med andra nämnder i kommuner med mera.

Du kan anpassa dig till samarbete med olika funktioner och är även bekväm med självständigt arbete.

Du uttrycker dig mycket väl i både tal och skrift på svenska och har god datorvana. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i webbaserat ärendehanteringssystem.

MER INFORMATION OCH ANSÖKAN

Tjänsten är en visstidsanställning på heltid med tillträde snarast möjligt. Som kortast sträcker sig anställningen till sista augusti 2022, men en förlängning till siste juli 2023 är trolig.

Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta stabschef Elisabeth Stärner på 011-15 18 37, elisabeth.starner@norrkoping.se, eller rekryteringsspecialist Anna-Therése Dijak, på 011-15 30 43, anna-therese.dijak@norrkoping.se.

Vi vill ha din ansökan senast den 10 januari.


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2021
  • Ansök senast: 10 januari 2022

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024