Nationell Inköpssamordnare

Nationell Inköpssamordnare

Arbetsbeskrivning

Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Nationell Inköpssamordnare

med placering i Norrköping



Att arbeta som Nationell Inköpssamordnare på Sjöfartsverket
Vi på Sjöfartsverket ansvarar för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet till sjöss. Nu söker vi dig som tycker att inköpssamordning är det roligaste som finns och är redo för nya utmaningar. Du är driven och relationsinriktad och kan med din erfarenhet bidra till riktigt bra samordningar inom kategoriområden som exempelvis möbler, kontorsmaterial, lokalvård, avfallshantering, inredning, livsmedel, växter eller transporter.

Arbetsuppgifter
Som nationell inköpssamordnare arbetar du med att sätta processer och standarder genom en bredd av administrativa arbetsuppgifter för att stödja Sjöfartsverkets behov på bästa sätt inför upphandling; 
•    Du är centralt ansvarig för att samordna områden inom lokalservice där behov finns hos mer än en avdelning för likartade tjänster eller produkter. 
•    Du arbetar i projektform, ofta som projektledare för referensgrupper, och arbetar undersökande för att ta fram ett nuläge innan detta omsätts i en standard, riktlinje eller rutin för hur kategorin ska hanteras i framtiden. Rollen innebär sedan informationsspridning till berörda verksamheter. 
•    Du säkerställer tillsammans med verksamheten att den samordning som görs tillgodoser behov inom exempelvis arbetsmiljö, säkerhet, grafisk utformning och miljö. 
•    Du är även avtalsansvarig och följer upp dessa avtal tillsammans med leverantör och verksamheten. 
•    Du ser till att uppställda mål nås och du är bra på att få saker utförda i tid. 
•    Du har ett nära samarbete både med dina kollegor på inköpsavdelningen och med våra verksamheter i landet. 
•    Du kommer även att ha en viktig roll i att skapa och underhålla goda relationer med såväl leverantörer som andra myndigheter. 

Vem är du?
Vi söker dig som har minst två års erfarenhet med någon form av samordning i liknande roll. Du har eftergymnasial utbildning inom Facility management, logistik, inköp eller annan för tjänsten relevant utbildning. Du har erfarenhet av projektarbete, både som ledare och medarbetare. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, då du självständigt tar fram underlag och standarder. Du ska obehindrat kunna arbeta effektivt med IT- verktyg och program, t.ex. MS Officepaketet.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av leverantörsuppföljning, inköp eller att driva förbättringsarbeten. Även tidigare erfarenhet av myndighetsarbete, totalkostnadsanalyser eller LOU är meriterande. Om du har erfarenhet att arbeta med elektroniska upphandlingsverktyg såsom Mercell Tendsign eller liknande är även det meriterande.

Vidare har du ett genuint intresse för lokalservicefrågor. Du är noggrann och strukturerad i ditt arbete och har en god förmåga att bygga relationer och nätverk samtidigt som du på ett självständigt sätt kan driva ditt eget arbete framåt. Du har också en hög integritet och en förmåga att komma med nya idéer. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du trivs i en roll med många kontakter både internt och externt. Du kommer ingå i en engagerad grupp med mycket driv och tillsammans med dina kollegor deltar du i utveckling och framtagandet av processer och rutiner för avdelningen. Vi värdesätter därför att du är prestigelös och delar med dig av erfarenheter, visar god samarbetsförmåga, en positiv inställning och får fram det bästa ur dina kollegor och samarbetsparters. 

Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.

Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kommer finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi  arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.

Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. Sjöfartsverket kommer att tillämpa sex månaders provanställning.
Intervjuer kommer att hållas via Skype i vecka 6.

Upplysningar:
Enhetschef Materialsamordning & Lokalservice, Matilda Törnered, 010-478 61 95 eller matilda.tornered@sjofartsverket.se

Fackliga företrädare: 
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00. 

Registrera din ansökan senast 29 januari 2023.
Diarienummer: 22-05911

Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöfartsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 januari 2023
  • Ansök senast: 29 januari 2023

Liknande jobb


Teknisk Projektplanerare

Teknisk Projektplanerare

3 april 2024