Nordic Purchase Manager

Arbetsbeskrivning

Om företaget

Brenntag Nordic är global marknadsledare inom distribution av kemikalier. Företaget är baserat i Tyskland och har en internationell räckvidd. Vi kombinerar ett globalt nätverk med ett lokalt utförande, och hanterar komplexa leveranskedjor för både leverantörer och kunder genom att förenkla tillgången för tusentals produkter och tjänster. Därför är Brenntag Nordic branschens effektivaste distributör – med en tydlig filosofi: “Connecting Chemistry”. Brenntag Nordic finns på fler än 530 platser i 74 länder. Företaget har en arbetsstyrka på över 14 000 personer och omsatte 10,3 miljarder EUR 2015. Brenntag Nordic har omkring 390 anställda på kontor och lager i Sverige, Danmark, Finland och Norge. I Sverige har vi omkring 140 medarbetare på kontor och lager i Borås, Frövi, Täby, Kalmar samt Malmö där det svenska huvudkontoret är beläget. Läs gärna mer på www.brenntag.com

Arbetsuppgifter

Ditt huvudsakliga ansvarsområde hos oss blir att ansvara för den nya inköpsorganisationen inom Brenntag Nordic som precis sjösatts – detta innebär att du är med och påverkar tjänstens utformning och inriktning i en situation där bolaget genomgår en strategisk förändring från nationell till nordisk inköpsorganisation. Du kommer i din roll att ansvara för de svenska och danska inköpsteamen om totalt cirka 13 medarbetare. Du rapporterar till ansvarig chef för Nordic Purchase Services, placerad i Ballerup, Danmark.

Din placeringsort blir Malmö där cirka sex av dina medarbetare är placerade. Resor i tjänsten (cirka 1-2 dagar per vecka) förekommer på regelbunden basis efter behov och med flexibilitet.
Tjänsten kommer att innefatta cirka 30 % tjänstgöringsgrad som operativ inköpare där du, precis som övriga teammedlemmar, hanterar inköpsorder efter avrop, bokar transporter och bevakar flödena för ett eget dedikerat produktsortiment. Resterande 70 % av tjänsten innebär ett övergripande och samordnande ledarskap, inriktat på förändringsledning och optimering av processer. Du kommer att arbeta med etablering av den nya, nordiska inköpsorganisationen där du ansvarar för att skapa nya rutiner, utvecklingsprojekt, leda inköpsteamet framåt och koordinera arbetet.
På denna position blir du en viktig nyckelspelare som kommer att ha en central intern roll vilket innebär ett brett kontaktnät internt och ett löpande samarbete med produktchefer, inköpare, säljare, transport, lager- och finansavdelningen inom företaget.


Formell kompetens

Du har troligen eftergymnasial utbildning inom ekonomi/finans, inköp, strategi eller motsvarande erfarenhet. I denna rekrytering sätter vi stort värde på dina tidigare kunskaper och erfarenheter av inköpsarbete och/eller logistikbranschen, exempelvis inom råvaru eller transportbranschen alternativt liknande miljö som präglas av en stark ”just-in-time-kultur”. Du är väl förtrogen med inköpsprocesserna och känner dig trygg i att leda inköpsfunktionen i en snabbt föränderlig miljö. Vidare ser vi det som starkt meriterande om du har erfarenhet av nordiska, alternativt asienorienterade affärs- och inköpsprocesser.

Din bakgrund

Du brinner för inköp, logistik, resultat och inte minst att ”skapa kulturell effektivitet och samarbete” i en snabbt föränderlig miljö. Du arbetar lösningsorienterat och utvecklingsinriktat, har en utpräglad analytisk fallenhet samt förmåga att fatta snabba beslut. Vidare har du goda ledaregenskaper och har förmågan att skapa förtroende hos medarbetarna. Du uppfattas ha god social förmåga, är prestigelös, kommunikativ och har ett stort fokus för både dina medarbetare men även för kunderna. Arbetet kräver att du är strukturerad och noggrann och att du trivs i rollen med att förbättra och utveckla våra processer. För rätt person är det ett utvecklande och spännande arbete med mycket frihet under ansvar i en dynamisk och prestationsinriktad organisation.

Personliga egenskaper

Brenntag Nordic AB erbjuder dig ett stabilt och lönsamt företag med duktiga och erfarna medarbetare. Vi erbjuder dig också frihet under ansvar, konkurrenskraftiga villkor och förmåner samt möjlighet till utveckling och egna ansvarsområden. Vi tror att du som söker har ett stort personligt engagemang som kommer bidra till den fortsatta utvecklingen av Brenntag Nordic i strävan att uppnå vår vision: Att vara den ledande och mest effektiva försäljnings- och leveransorganisationen inom kemikaliedistribution i Norden!


Anställningsform/omfattning/tjänstgöringsort

Detta uppdrag är en rekrytering direkt till Brenntag Nordic.
Tillsvidareanställning /Heltid/ Malmö.

Tillträdesdag

Tillträde önskas så snart som möjligt, dock senast den 1 februari 2017.

Information

Varmt välkommen med din ansökan snarast möjligast då vi arbetar med löpande urval! Vid frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Susanne Moe, 072-254 11 54 eller Linda Billstrand, 073-200 57 56.


Lernia är vägen framåt

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartners inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mimmi Nilsson
0722-54 11 63
Mimmi Nilsson

Amy Frick
0722-54 17 68
Charlotta Stjärnfäldt

Susanne Moe
072-25 411 54
Anette Johansson
0722541166
Yvonne Jonsson
0722-541165
Mimmi Nilsson
0722-541163
Yvonne Jonsson

Carina Costa-Correa

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lernia Malmö Malmö
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid tillsvidareanställning
  • Publicerat: 2 december 2016

Besöksadress

Lernia Bemanning AB, Malmö
None

Postadress

Lernia Bemanning AB
Malmö, 21733

Liknande jobb


Inköpschef

Inköpschef

8 maj 2024

Procurement Manager

Procurement Manager

6 maj 2024

2 maj 2024

Inköpsansvarig till Arta Plast

Inköpsansvarig till Arta Plast

24 april 2024