Områdeschef Myndighet

Områdeschef Myndighet

Arbetsbeskrivning

I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet?
Välkommen till oss!

Vi söker en utvecklingsinriktad områdeschef myndighet med intresse för både människor och innovation!

Vård- och omsorgskontorets förvaltning arbetar på uppdrag av Socialnämnden och ansvarar för hela socialtjänstområdet; individ- och familjeomsorg, äldreomsorg samt insatser för personer med funktionsnedsättning. Här ingår även ansvaret för den kommunala hälso- och sjukvården. Socialnämnden är också arbetsmarknadsnämnd.

Förvaltningen är organiserad i ett område för myndighetsutövning, ett område för utförande i den egna regin, en avdelning för kvalitet och utveckling samt en avdelning för system och administration. Myndighetsområdet är i sin tur organiserad i tre enheter; Barn och unga, Vuxen och Bistånd. Samtliga verksamheter inom Vård- och omsorgskontoret har ett uppdrag avseende samverkan, innovationskultur och effektivisering. Vi söker nu en chef för myndighetsområdet som vill vara med på vår förändringsresa!

Vi erbjuder dig ett nära samarbete med kollegorna i Vård- och omsorgskontorets ledningsgrupp. Knivsta kommun satsar på utvecklande ledarskap som utbildningsgrund för våra chefer och du får givetvis möjlighet till att nyttja en egen chefscoach eller annat nödvändigt stöd i ledarrollen. I budgetarbetet har samtliga chefer stöd av en förvaltningsekonom och i arbetet med målstyrning och kvalitetsledning finns Stratsys som ett stödjande verksamhetssystem och inom förvaltningen finns även verksamhetsutvecklarfunktion och SAS som chefsstöd i t ex framtagande av riktlinjer och handlingsplaner.

ARBETSUPPGIFTER
Som områdeschef leder och samordnar du arbetet inom området myndighet genom tre enhetschefer. Du har ett övergripande och samordnande ansvar för myndighetens verksamhetsutveckling, ekonomiska resultat och planering. Du är parallellt med ditt strategiska uppdrag också ett nära och viktigt stöd i enheternas arbete och ansvarar tillsammans med enhetscheferna för att området bedriver en rättssäker myndighetsutövning som utförs inom den givna ekonomiska ramen. Du är som överordnad chef en känd person även för handläggarna i enheterna eftersom du arbetar för ett allt tydligare "vi" i organisationen och vid behov även stöttar enhetscheferna i att främja en god arbetsmiljö. Du är även beslutsfattare i vissa individärenden enligt socialnämndens delegationsförteckning, vars ärenden bereds av handläggare och enhetschefer.

Du representerar myndighetsområdet i såväl intern som extern samverkan och har ett ansvar avseende omvärldsbevakning för området, tillsammans med socialchefen och kontorets avdelning för kvalitet och utveckling. Du initierar och motiverar till ett innovativt arbetssätt inom den egna organisationen. Du rapporterar till socialchefen och ingår i Vård- och omsorgskontorets ledningsgrupp.

KVALIFIKATIONER
Din akademiska examen har du från området socialt arbete och du har erfarenhet av att arbeta med såväl myndighetsutövning som ledarskap inom socialtjänstens område. Du är van vid att arbeta med verksamhetsutveckling inom området, har vitsordad flerårig chefserfarenhet samt en vana att leda chefer.

För att lyckas med ditt uppdrag krävs att du är resultatorienterad och initiativtagande med både ett strategiskt och ett brett helhetsperspektiv på frågorna. Du motiveras av att arbeta med kvalitets- och verksamhetsutveckling och ser samarbete som en självklarhet och en styrka i vardagen. Vård- och omsorgskontoret har ett utmanande ekonomiskt läge där du förväntas vara prestigelös och lösningsinriktad med fokus på en tydlig effektivisering ur ett helhetsperspektiv. Du är som områdeschef en viktig drivkraft i vår förändringsresa oavsett om det handlar om digitalisering eller om nytänkande samarbete över enhets- och områdesgränser för alla målgrupper. Vidare har du goda kunskaper om verksamhetsområdet och är väl förtrogen med det regelverk och lagstiftning som omgärdar verksamhetens myndighetsutövning samt är van vid politisk styrning. Som ledare har du ett coachande förhållningssätt, är tydlig och kommunikativ med förmåga att skapa engagemang och delaktighet hos dina medarbetare samt goda relationer till samarbetspartners. Du uttrycker dig väl i skrift, är bekväm med att tala inför grupper och är trygg i dig själv. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Skulle du behöva stöd når du supporten på
0771-693 693.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till kontaktpersonen i annonsen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.


Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

tf biträdande enhetschef Johanna Segerheim
018-347198
Enhetschef Ulla Rodestam Örsell
018-34 71 99
Enhetschef, Hemsjukvård/rehabilitering Alf Essvik
018-34 71 11
Samordnare/DSK Nina Hell
018-347217
Samordnare Johanna Mörk
018-34 72 93
Samordnare Christin Linde
018-347292
Enhetschef, Enheten för stöd och service Åsa Crafoord
018-34 70 68
Biträdande Enhetschef Hemtjänsten Helena Lindfelt
018-34 78 10
Undersköterska/Bemanningsassistent Monika Gustavsson
018-34 72 63
Bemanningsassistent Erik Lindblom
018-34 72 63

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Knivsta kommun, Vård och omsorg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juli 2022
  • Ansök senast: 31 juli 2022

Besöksadress

Centralvägen 18 Knivsta
None

Postadress

Knivsta kommun
Knivsta, 74175

Liknande jobb


26 april 2024

Föreståndare HVB

Föreståndare HVB

25 april 2024

Verksamhetschef

Verksamhetschef

17 april 2024

12 april 2024