Områdeschef till personlig assistans

Områdeschef till personlig assistans

Arbetsbeskrivning

Funktionshinderomsorgen

Vill du bidra till personlig assistans där medborgare och medarbetare tillsammans skapar en hälsofrämjande vardag och insatser av god kvalitet? Vill du vara med och utveckla kommunens funktionshinderomsorg? Då kan det vara dig vi söker!

Funktionshinderomsorgen är en av fyra funktioner i socialförvaltningen i Jönköpings kommun. Vi som jobbar i Funktionshinderomsorgen ger stöd till människor i alla åldrar och livssituationer som har funktionsnedsättning. Vårt arbete tillsammans med medarbetare och medborgare kännetecknas av lärande och hälsofrämjande förhållningssätt som främjar verksamhetens utveckling och stärker medborgares självbestämmande, delaktighet och inflytande. Funktionen är organiserad i 7 områden; Socialpsykiatri och boendestöd, Personlig assistans, Myndighet, Daglig verksamhet, Resurs samt Boende och korttids 1 och 2.

Vi söker nu en områdeschef till område Personlig assistans. Området innefattar all personlig assistans som utförs av kommunen samt administration av ersättning från Försäkringskassan och utbetalningar av ekonomisk ersättning för personlig assistans m.m. Som områdeschef är du närmaste chef för ca 13 enhetschefer, 1 samordnare och 2 administratörer. Totalt innefattar området ca 300 medarbetare.

Vi söker en områdeschef som vill vara med och utveckla området och funktionshinderomsorgen i framtiden.

Ditt nya jobb
Som chef i socialförvaltningen praktiserar du hälsofrämjande chefs- och ledarskap baserat på tillit, kunskap och lärande. Fokus i uppdraget som områdeschef är att, med utgångspunkt i det som är av värde för medborgare såväl som gällande lagstiftning, säkra verksamhetens aktiva kvalitets- och utvecklingsarbete samt en budget i balans. Du är en aktiv part i samverkan såväl internt som externt.

Du ingår i funktionshinderomsorgens ledningsgrupp som består av funktionschef och ytterligare sex områdeschefer. I ledningsgruppen jobbar vi tillsammans utifrån ett långsiktigt fokus och vi gör gemensamma prioriteringar för att tillvarata resurser på bästa möjliga sätt. Du har ett övergripande ansvar för verksamheten inom ditt område vilket innebär att arbeta med strategisk planering, utveckling och uppföljning av verksamheten i nära samverkan med funktionens ledningsgrupp.

Som områdeschef skapar du förutsättningar för chefer och medarbetare att tillsammans med medborgare möta aktuella och nya behov, förväntningar och krav på vår välfärd i en ständigt föränderlig omvärld. Genom att aktivt verka för ökad delaktighet och inflytande för såväl medborgare som medarbetare ökar möjligheten till måluppfyllelse och arbetsglädje.

Din kompetens
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ett område med relevans för tjänsten. Du har god kunskap om den lagstiftning som styr verksamheten och har en längre tids dokumenterad erfarenhet av gott ledarskap. Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och det är meriterande om du har god kunskap inom det aktuella verksamhetsområdet.

Du är trygg i ditt ledarskap, van att leda utveckling och kan ta tillvara medarbetarnas idéer till förbättringsarbete. Du har en tydlig vision gällande hur rollen som områdeschef skapar förutsättningar för lärande organisering i hela verksamheten med fokus på det som är av värde för medborgaren. Som person har du lätt för att samarbeta och har förmåga till ett verksamhetsnära ledarskap där kommunikation och delaktighet är lika viktigt som tydlighet, struktur och att utmana det som är gängse. Dina kunskaper i svenska är mycket goda både i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad erbjuder vi dig?
Vi erbjuder ett utmanande arbete tillsammans med engagerade kollegor och medarbetare. Socialförvaltningen har ett pågående projekt, CHEFEN I FOKUS, vars syfte är att skapa bättre förutsättningar för chefer att leda och styra sina verksamheter på ett sätt som främjar tillit, ansvarstagande, engagemang, samverkan och innovation samtidigt som cheferna är nära och tydliga ledare.
Du kommer i din anställning även att omfattas av förvaltningens introduktionsprogram för nya chefer.

Läs mer om vilka förmåner du får som anställd i Jönköpings kommun här. (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html)

Upplysningar
I denna rekrytering tillsätts 1 tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Testverktyg kommer att användas som en del av urvalet i rekryteringen.

I din ansökan vill vi att det finns personligt brev, ett CV samt att du bifogar annat relevant underlag för tjänsten såsom betyg och intyg.

Urval sker löpande och intervjuer hålls enligt följande:
Intervju nummer 1 sker eftermiddagen den 27 september samt heldag 28 september.
Intervju nummer 2 sker förmiddagar 2:a, 5:e och 9:e oktober.

Kontakt
Cecilia Johansson, funktionschef
Tel: 036-10 53 31
E-mail: cecilia.johansson3@jonkoping.se (http://mailto:cecilia.johansson3@jonkoping.se/)

Fackliga företrädare: http://www.jonkoping.se/fackligasoc



Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 september 2023
  • Ansök senast: 19 september 2023

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


Vikarierande Enhetschef nämnd- och registraturenheten

Vikarierande Enhetschef nämnd- och registraturenheten

28 maj 2024

Arbetsledare serviceavdelningen

Arbetsledare serviceavdelningen

27 maj 2024

30 april 2024