Operativ Incident Manager

Arbetsbeskrivning

Rikspolisstyrelsen är central förvaltningsmyndighet för Polisen.Vid Rikspolisstyrelsen finns ett huvudkontor i vilket ingår fem avdelningar samt internrevisionen och staben.Dessutom finns Polisens verksamhetsstöd, Polishögskolan och Rikskriminalpolisen.Rikspolisstyrelsen arbetar enligt beställar-utförar metoden och har totalt ca 2200 anställda.Polisens verksamhetsstöd (PVS) utför tjänster till Polisen i hela landet på uppdrag av RPS huvudkontor.Verksamheten är geografiskt spridd i hela landet.Befattningen är placerad vid Polisens verksamhetsstöd, Polisväsendets IT-service, Servicecenter, Supportcenter med placering i Stockholm PVIT består av sektionerna Teknisk Infrastruktur, Applikationsdrift och Servicecenter som finns centralt.Dessutom finns regionerna Syd, Väst, Öst, Stockholm, Mitt och Nord.PVIT har sedan några år påbörjat ett införande av ITIL.Att inrätta en operativ Incident Manager är ett led i det arbetet.För närvarande pågår en större vidareutveckling av processen Incident Management enligt "PVS väg" (verksamhetsutveckling enligt Lean Production).Arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter ingår både att ställa krav på och att stödja första och andra linjens supportpersonal i incidentarbetet.Du kommer att arbeta nära processägaren, linjechefer för supportpersonalen och trafikledaren (operativt ansvarig) på Supportcenter.Du har ansvar för att informera och utbilda supportpersonal.Supportpersonalen är placerad över hela landet varför resor kan förekomma.Du ansvarar för processen Incident Managements effektivitet och duglighet.I arbetsuppgifterna ingår därför att mäta och följa upp processen.Du har ansvar för att process och rutiner är dokumenterade samt för att följa upp att dessa efterlevs.Det ingår också att ständigt förbättra och utveckla processen i nära samarbete med processägaren.Du kommer att delta i utvecklingsarbetet enligt PVS väg. Du kommer också att arbeta med eskaleringsledning vid större incidenter. Kvalifikationer Vi söker dig som; *är ITIL-certifierad på Foundation-nivå för version 3, *har flerårig erfarenhet av arbete med incidenthantering, *kan uttrycka dig väl i tal och skrift, *kan arbeta målinriktat och har förmåga att nå uppsatta mål, *har en god administrativ förmåga och lätt för att strukturera ditt arbete.Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är ansvarstagande, har initiativförmåga, är analytisk och noggrann.Vidare krävs att du har god samarbets- och kommunikationsförmåga.Du förutsätts vara serviceorienterad och ha en utåtriktad läggning eftersom arbetet innebär många kontakter.Arbetet kräver förmåga att arbeta självständigt och i team.Meriterande Det är meriterande om du har; *erfarenhet av IT-verksamhet i större organisationer, *vana av projektarbete alternativt projektledning, *erfarenhet av Remedy ARS, *erfarenhet eller kännedom om Lean Production.Allmänt Vårt arbete med jämställdhet och mångfald präglas av öppenhet och är inriktat mot att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenheter och bakgrund tas till vara.Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning.Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rikspolisstyrelsen
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 24 februari 2010
  • Ansök senast: 1 mars 2010

Liknande jobb


Frontend administratör

Frontend administratör

6 maj 2024

Business Consultant IT

Business Consultant IT

19 januari 2024