Operativ inköpare

Arbetsbeskrivning

Alligo söker en operativ inköpare inom kläder och skydd till vårt nya kontor i Göteborg - Almedal.
Alligo är ett affärsområde inom Momentum Group och är mest kända på marknaden genom våra starka konceptvarumärken Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Sammantaget omsatte Alligo 8,1 miljarder kronor 2020 och har cirka 2300 anställda. Tillsammans riktar vi oss i första hand till företagskunder inom industri & verkstad, bygg & anläggning, offentlig verksamhet, åkeri & transport eller jord- & skogsbruk. Vi vet att de efterfrågar högsta kvalitet på produkter, tjänster och rådgivning. För att möta det har vi en kompetent säljkår, nära samarbete med marknadsledande leverantörer och ständig utveckling av egna varumärken och sortiment. Hos oss kan man handla verktyg, förnödenheter, arbetskläder och skydd och man kan göra det i butik, på nätet eller direkt från någon av våra inne- eller utesäljare. Vi har webbhandel och cirka 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland.
Om tjänsten
Som operativ inköpare hos oss har du tillsammans med produktchef ett helhetsansvar för varuförsörjningen inom en kategori. Arbetet innebär ett nära samarbete med produktchef för att säkerställa att rätt kvantiteter samt artiklar köps hem för lager och kunder. Inköpen sker både som direktimport från Asien som från leverantörer inom Europa.
Då vi ansvarar för inköpen i Sverige, Norge samt Finland kan arbetet innebära inköp i flera inköpssystem.
Arbetsuppgifter
• Lägga order enligt definierad plan i koncernens ERP/inköpssystem
• Bevaka transporter
• Definiera beställningspunkter för nya artiklar utifrån försäljningsprognos
• Följa upp försäljning och inköp för att optimera parametersättning
• Definiera parametrar i system
• Vid behov stödja produktchef i framtagande av produkt och tjänsteerbjudanden
• I övrigt förekommande arbetsuppgifter som kan ingå i rollen
Kompetensprofil:
Utbildning
Befattningen kräver gymnasieutbildning eller annan utbildning motsvarande gymnasial nivå
Meriterande med kompletterande utbildning inom Logistik/inköp eller motsvarande relevant utbildning, eller erfarenhet
Tidigare erfarenhet
Befattningen kräver kräver 1-3 års arbetslivserfarenhet
• Gedigen erfarenhet av inköp och att jobba mot budgetmål
• Av hela inköpsprocessen (inköp, lagerhållning).
• Meriterande att ha tidigare erfarenhet av detaljhandeln
• Meriterande att ha tidigare erfarenhet av prognosbaserade inköpssystem
• Meriterande att ha erfarenhet av Jeeves/M3 som affärssystem
Kunskaper och färdigheter
• Mycket god IT-kunskap (Word, Excel) och systemförståelse för relevanta affärssystem
• Mycket goda läs och skrivfärdigheter i svenska och engelska
• Meriterande är läs och skrivfärdigheter i Finska
Personliga kompetenser
• Analytisk förmåga
• Förmåga att strukturera och organisera arbete
• Resultatinriktad i alla avseenden
Vi erbjuder
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Låter det intressant?
Om du har frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta
Kategorichef Robert Andersson, robert.andersson@swedol.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alligo
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 mars 2022
  • Ansök senast: 25 mars 2022

Postadress

Ödlegatan 7
LULEÅ, 97334

Liknande jobb


22 april 2024

22 april 2024

22 april 2024

IT-INKÖPARE

23 april 2024