Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Professionalism, arbetsglädje och respekt – Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet över det vi gör och är öppna för omvärlden.

Överförmyndaren i Båstads kommun består av en förtroendevald överförmyndare och en handläggare på deltid. Ärendemängden har ökat markant de senaste två åren och verksamheten har därför behov av ytterligare en handläggare.

ARBETSUPPGIFTER
En överförmyndarhandläggare handlägger självständigt överförmyndarärenden som t.ex. rekrytera och arvodera ställföreträdare, utbilda och ge information, skriva yttrande och kommunicera med domstol och andra myndigheter.

Som handläggare kommer du främst att arbeta med handläggning av ställföreträdare för ensamkommande barn och återsökningar av medel från Migrationsverket.

I arbetet ingår även att ta emot ärenden i hela verksamheten, administrera och registrera ärenden när så behövs. Det kan även förekomma vissa arbetsuppgifter på kommunkansliet.

Överförmyndarens kansli tillhör kommunkansliet. Tillsammans är vi 11 medarbetare som utöver överförmyndarens uppgifter även arbetar med nämndsekretariat, registratur och arkiv.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller annan likvärdig utbildning. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning och god inblick i ekonomisk redovisning. Kunskaper inom familjerätt och privatekonomi är meriterande. Du kommer att arbeta en del självständigt och behöver vara mycket noggrann.

Arbetet innebär kontakt med personer i behov av stöd och deras företrädare i komplicerade personliga frågor vilket gör att vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Kommunala avtal gäller.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Rökfri arbetstid tillämpas.

Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Följ din framtida kollega på Instagram! www.instagram.com/bastadskommun

Välkommen med Din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

kanslichef Catharina Elofsson
0431-770 65
nämndsekreterare Olof Nilsson
0431-771 03
Nämndsekreterare Linda Wahlström
0431-770 04

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Båstads Kommun, Kommunkansliet
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Deltid
  • Enligt avtal.
  • Deltid. 75% Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast.
  • Publicerat: 9 januari 2017

Besöksadress

26980 Båstad
None

Postadress

Vångavägen 6, 269 80 Båstad
Båstad, 26980

Liknande jobb

Kommunsekreterare

23 mars 2010

2 augusti 2010

Administrativ handläggare till Räddningstjänsten

11 februari 2010

2 Kvalificerade handläggare

12 februari 2010