Överförmyndarhandläggare till Stenungsunds kommun - Vikariat

Överförmyndarhandläggare till Stenungsunds kommun - Vikariat

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med drygt 27 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.

Stenungsunds kommun har tillsammans med Lilla Edet, Orust och Tjörns kommuner en gemensam överförmyndarnämnd med Stenungsund som värdkommun. Överförmyndarverksamheten för de fyra kommunerna sköts av tjänstepersoner som är anställda i Stenungsunds kommun.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat kommunövergripande specialister, ekonomi, personal, administration, kommunikation, fastighet och service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet. Som överförmyndahandläggare arbetar du inom sektor stödfunktioner, administrativa funktionen där kansli och överförmyndarenhet ingår.

Inom överförmyndarenheten arbetar det sex personer, fem handläggare och en administratör. En handläggare ska vara föräldraledig från december och hela 2022 och vi söker därför en vikarie för henne. Det team du kommer att ingå i präglas av arbetsglädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord inom vår funktion. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag.

Här i Stenungsund arbetar vi för att medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling och har friskvårdsbidrag.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta med myndighetsutövning och självständigt arbeta med tillsyn och handläggning av ärenden som rör god man-/förvaltar-/och förmynderskap. Utreda och ansöka om anordnande, upphörande och jämkning av ställföreträdarskap är några av de uppgifter du kommer att arbeta med.

I tjänsten igår även att handlägga ärenden kring samtycken till fastighetsförsäljningar, arvskiften, ansökningar om uttag samt rekrytering och utbildning av gode män och förvaltare. Det ingår också att företräda överförmyndarnämnden i domstol. I uppgiften att utöva tillsyn ingår bland annat granskning av redovisningshandlingar såsom förteckningar, års-/och sluträkningar.

KVALIFIKATIONER
Du har en avslutad akademisk utbildning inom något av områdena juridik, statsvetenskap, ekonomi, socialt arbete, offentlig förvaltning eller annan utbildning samt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Du har god kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet samt inom familjerätt, arvsrätt och socialrätt. Du är van att arbeta i digitala miljöer och har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.

Vi söker dig som är kommunikativ, serviceinriktad, ordningsam, har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga samt är van att arbeta både självständigt och med andra. Du är organiserad och strukturerad, kan hantera många saker på en gång med bibehållen kontroll. Erfarenhet som överförmyndarhandläggare är meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Doris Eliasson
0303-738324
De fackliga företrädarna nås via kommunens växel
0303-73 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stenungsunds kommun, Kanslienheten
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juli 2021
  • Ansök senast: 24 augusti 2021

Besöksadress

Strandvägen 15 44482 Stenungsund
None

Postadress

444 82, Stenungsund
Stenungsund, 44482

Liknande jobb


20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024

Klienthandläggare till anstalten Svartsjö- Ekerö

Klienthandläggare till anstalten Svartsjö- Ekerö

19 april 2024

19 april 2024