Oxfam söker en Ansvarig för Digital Givarrekrytering

Oxfam söker en Ansvarig för Digital Givarrekrytering

Arbetsbeskrivning

Vi söker en person som kan ta Oxfam Sveriges digitala insamlingsarbete till nästa nivå. Vi befinner oss i ett spännande skede där rätt kandidat kommer att ha stor möjligheten att prägla och utforma insamlingsarbetet för att engagera fler människor att vilja bidra till en mer jämlik värld, hjälpa människor ur fattigdom och vara med och finansiera våra katastrofinsatser.
Vill du vara en del av en global rörelse med över 50 års erfarenhet av att arbeta för en jämlik framtid, mot fattigdom och orättvisor? Är du en person som uppskattar att röra dig mellan det strategiska och det operativa, och drivs av att arbeta målgruppsanpassat och resultatfokuserat? Då vill vi att du fortsätter läsa!
 
Arbetsuppgifter 
Du kommer att hantera alla aspekter av vår betalda digitala insamlingsaktivitet: planering, budgethantering, implementering, analys och rapportering, med syfte att rekrytera nya givare till Oxfam. Det innebär bland annat att ha ansvar för att vidareutveckla såväl insamlingskommunikation som processer, som leder till att fler väljer att ge sin första gåva till Oxfam.
 
Det innebär även att hålla nära kontakt och god relation med leverantörer, att noga följa resultat och implementera förbättringsåtgärder. Ytterligare arbetsuppgifter inkluderar ansvar för såväl SEO- som konverteringsoptimeringsstrategi. Du arbetar nära funktioner som kommunikatör och systemansvarig för att utveckla Oxfams digitala närvaro, samt driva implementation och tester inom området. 
 
Stort fokus kommer att ligga på att utforma, implementera och ansvara för Oxfams arbete med att generera och konvertera leads till månadsgivare – från idéstadie hela vägen till signering av nya givare (inklusive samarbetet med TM-byrå). Du kommer också att arbeta med att utveckla och driva implementationen av anpassade och automatiserade givarresor för nya leads och personer som visat intresse för Oxfam. 
 
Vem söker vi
Som person är du nyfiken, kunnig och har bred erfarenhet inom digital insamling eller liknande roller, inklusive kunskap inom dataanalys, sökannonsering, samt leadsbearbetning via t.ex. sociala medier och e-post. Du är outtröttligt datadriven, med drivkraften och uppmärksamheten på detaljer för att ständigt optimera och säkerställa att vår digitala givarrekrytering ger bästa möjliga resultat. 
 
Du premierar att samarbeta med andra människor och relaterar till dem på ett öppet och lyhört sätt. Du är strukturerad, resultatfokuserad och initierar och driver självständigt dina processer vidare. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet effektivt. Du värnar om dina kollegor och dig själv.  
Du har ett stort intresse av våra frågor och vill bidra till att skapa förändring. Du har god förmåga att kommunicera på svenska och engelska. För att vara trygg, trivas och bli framgångsrik i rollen ser vi att du har några års erfarenhet av en liknande roll.
 
Kvalifikationer

• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• Minst tre års relevant arbetslivserfarenhet från att ha arbetat strategiskt såväl som operativt med digital marknadsföring eller digital insamling
• Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt driva försäljning online
• Van upphandlare/kravställare samt van att samarbeta med byråer och andra leverantörer
• God erfarenhet av att jobba i Excel och databaser/CRM-system
• God kommunikativ förmåga
• Flytande svenska och engelska i tal och skrift
 
Övrig information
Placeringsorten är Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställnig på heltid med tillträde under november/december 2022. Vi tillämpar provanställning på sex månader, och har Fremia, Unionen och Akademikerförbundens kollektivavtal och erbjuder friskvårdsbidrag. 
 
Ansökning
Sista ansökningsdag är 21 augusti 2022. För att ansöka om tjänsten får du klicka på ”Ansök här”. Eventuella frågor om tjänsten kan skickas till Insamlingschef Nicholas Clarkson på nicholas.clarkson@oxfam.se. 
 
Mångfald skapar kreativitet, vilket i sin tur skapar ett innovativt tänkande – en förutsättning för framgång. Vi välkomnar särskilt sökanden som kan bidra till att öka mångfalden på det svenska kontoret.
 
Vi på Oxfam är fast beslutna om att förhindra sexuella trakasserier, utnyttjande och övergrepp, oärlighet och ekonomiska oegentligheter; samt att främja barn, unga och vuxnas välfärd. Oxfam förväntar sig att alla anställda och volontärer följer dessa principer genom vår uppförandekod. Vi lägger hög prioritet vid att säkerställa att endast de som delar och uppvisar våra värderingar rekryteras för att jobba för oss.
 
Notera att alla erbjudanden om anställning kommer föregås av inhämtning av tillfredställande referenser och kan innefatta utökade kontroller.
 
 
 


Oxfam är en global hjälporganisation som arbetar med människor mot fattigdom över hela världen. Vår vision är en rättvis värld utan fattigdom, där alla värderas och behandlas lika, har samma rättigheter och kan påverka sin egen framtid. För att nå dit arbetar vi med livräddande katastrofinsatser, långsiktiga projekt som ger människor möjlighet att lyfta sig ur fattigdom och politisk påverkan. Tillsammans med lokala partnerorganisationer, och sida vid sida med människor förändrar vi de förhållanden som orsakar fattigdom både på lång sikt och direkt här och nu.

Det svenska kontoret öppnade i mars 2014. Vårt mål är att informera allmänheten om Oxfams arbete, engagera människor i våra frågor, skapa förändring som gynnar kampen mot fattigdom och samla in pengar till verksamheten i världen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Oxfam
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 augusti 2022
  • Ansök senast: 21 augusti 2022

Liknande jobb


Copywriter

Copywriter

16 april 2024

Driven Digital Marketing Specialist

Driven Digital Marketing Specialist

11 april 2024

PR & Communications Manager

11 april 2024