Pensionshandläggare till kontrollgrupp i Karlstad

Pensionshandläggare till kontrollgrupp i Karlstad

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.

Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 910 000 fondbyten och skickar ut drygt 8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vår vision som vägleder oss varje dag - Vi gör pensioner enklare!

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.

Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan. 

Kontrollenheten söker nu ett antal handläggare som vill ingå i arbetet med att stoppa felutbetalningar. Om du vill ha ett intressant och varierande arbete med stor samhällsnytta kan detta vara något för dig.

Arbetsbeskrivning
Som pensionshandläggare arbetar du med myndighetsutövning genom handläggning, telefoni, utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att på ett effektivt sätt utreda, värdera, analysera samt fatta och verkställa beslut gällande pensionsförmåner.

I arbetet ingår kontakt med pensionärer, pensionssparare och andra externa parter. Du ansvarar för att det dels görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall samt att de som kommer i kontakt med oss får en positiv kundupplevelse och ett proffsigt bemötande. Som pensionshandläggare kommer du att möta kunder i telefon samt handlägga, utreda och fatta beslut i enskilda pensionsärenden med inriktning kontroll.

På Kontrollenheten arbetar du med att handlägga och utreda kontrollärenden vilket syftar till att stoppa felaktiga utbetalningar och motverka bidragsbrott.

Utbildning och Erfarenhet
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Du har relevant akademisk utbildning. Meriterande är om du har kunskap om pensionsmyndighetens förmåner samt ärendehandläggningssystem. Meriterande är även om du har kunskap om kontrollarbete/felaktiga utbetalningar samt återkrav eller erfarenheter från andra utbetalande myndigheter.



Egenskaper 
Du är en god lagspelare som är trygg i att arbeta självständigt i en statstjänstemannaroll där du vågar använda ditt utrymme inom givna ramar. Jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. En förutsättning för att trivas hos oss är att du vill verka i en organisation i ständig utveckling, där du arbetar produktivt och lösningsinriktat. Du gillar ett arbetssätt som ger glädje och motivation tillsammans med dina kollegor. Vi uppmuntrar initiativtagande och förbättringsförslag.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt 
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är Karlstad. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal, registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:

Gruppchef Axel Rehn, telefon: 010-454 31 96.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 3 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2023
  • Ansök senast: 16 maj 2023

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024