Personalkonsult till Socialtjänstens HR enhet

Personalkonsult till Socialtjänstens HR enhet

Arbetsbeskrivning

Socialtjänstens HR-enhet arbetar för att ge stöd, råd och kunskap till chefer inom Stöd och omsorgsförvaltningen samt Äldreomsorgsförvaltningen.

Vår målsättning är att skapa förutsättningar till att våra chefer har rätt bemanning, engagerade medarbetare och en god arbetsmiljö. Det gör vi genom att stötta cheferna i personalfrågor gällande bland annat, arbetsgivarpolitiska frågor, arbetsrätt och förhandlingar. Liksom kompetensförsörjning och utbildningssamordning. Vi är ett team på i dagsläget 16 medarbetare som nu söker dig som vill bli en del av vårt team och jobba som personalkonsult med fokus på kommungemensam personalplanering. Vi arbetar tillsammans för att ge stöd, råd och kunskap till chefer inom Stöd och omsorgsförvaltningen och Äldreomsorgsförvaltningen.

Dina arbetsuppgifter
Som personalkonsult kommer du att arbeta med kommungemensam personalplanering och hantering av personalbehov över 14 dagar. Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer vara stöd och omsorg samt äldreomsorg.

Du tar emot anmälda personalbehov och medarbetare i behov av ny placering och hanterar dessa enligt beslutade processer och rutiner vilket kräver lyhördhet och prestigelöshet.

Du kommer vara ett stöd till verksamheternas chefer i arbetsrättsliga och andra personalfrågor. Du har ett nära samarbete med personalkonsulter och personalstrateger samt har ständig kontakt och dialog med chefer i verksamheterna. Du tycker om att arbeta med dator och telefon som verktyg och har lätt för att formulera dig muntligt och skriftligt. Du är serviceinriktad och har ett gott bemötande, oavsett om det sker i telefon, skriftligen eller personligen.

Vidare är du ansvarsfull och kan arbeta noggrant, metodiskt och effektivt även i högt arbetstempo. Uppdraget innebär ett tätt samarbete med kollegor inom övriga förvaltningar

Om dig
Vi söker dig som har personalvetarutbildning eller motsvarande högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av personalarbete samt erfarenhet av att arbeta med arbetsrättsliga frågor med tyngdpunkt på LAS.

Vi ser gärna att du har utbildning inom arbetsrätt och chefserfarenhet. Det är bra om du har  arbetslivserfarenhet från stöd och omsorg och/eller äldreomsorg. Vi ser gärna att du har arbetat med bemanning, rehab och samverkan samt har kunskap om rehabiliteringsprocessen. 

Om Umeå kommun

Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare.  Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i 8 förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här

Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå kommun, Stöd och omsorg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 mars 2021
  • Ansök senast: 14 april 2021

Liknande jobb


27 april 2024

26 april 2024

Bemanningssamordnare till Stöd och service

Bemanningssamordnare till Stöd och service

24 april 2024