Personalsamordnare

Personalsamordnare

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Sektionen HRs huvuduppgift är att stödja verksamheten vid Lunds universitet i det personalpolitiska arbetet. Sektionen har även i uppdrag att stötta chef-och ledarskapsutveckling samt karriärutveckling. Sektionen underlättar och skapar förutsättningar för verksamheten att följa lagar och regler genom att ta fram universitetsgemensamma styrdokument, rutinbeskrivningar och verktyg inom området liksom kartlägger, utvecklar och följer upp processer inom HR-området. I uppdraget till sektionen finns även att stötta arbetet kring universitetets internationella medarbetare.



Vid sektionen HR finns ett team som arbetar operativt och verksamhetsnära gentemot chefer på alla nivåer inom gemensam förvaltning samt mot enskilda fakulteter.

De personalsamordnare som ingår i det här teamet har i huvudsak sina arbetsplatser på de fakulteter som de arbetar gentemot och den personalsamordnare som vi nu söker ansvarar främst för HR-stödet mot universitetets särskilda verksamheter (USV) och Lunds universitets konst- och museiverksamhet (LUKOM). Arbetet är mycket självständigt, och i fråga om större uppdrag och mer omfattande projekt finns goda möjligheter till samarbete.

Arbetsuppgifter

Vi söker en personalsamordnare som trivs i den konsultativa rollen och som har erfarenhet av att ge specialiststöd inom hela HR-området. Arbetsuppgifterna har en stor bredd, och innebär operativt arbete inom exempelvis rekrytering, arbetsrätt, förhandlingar, lönefrågor och lönerevision, omställning, organisations- och utvecklingsfrågor, systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering, samt arbetsmiljö och rehabilitering. Arbetet innebär även deltagande i utvecklings- och förändringsarbete i form av att exempelvis utveckla processer och rutiner för att höja kvalitén och effektivisera HR-arbetet. Att anordna utbildningar för chefer inom HR-området ingår också i arbetsuppgifterna. Det dagliga arbetet ställer stora krav på självständighet, initiativförmåga och god planering.

Kvalifikationer

Krav

Vi söker dig som har:

- examen från personal- och arbetslivsprogrammet eller annan examen som arbetsgivaren bedömer motsvarande

- erfarenhet av kvalificerat HR-arbete i en generalistroll

- erfarenhet av strategiskt HR-arbete i relation till ledningsgrupper

- god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift.

Därutöver är det meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete inom statlig sektor.

Som person är du ansvarsfull, tydlig och lösningsfokuserad. Du trivs med att arbeta konsultativt och har lätt för att sätta dig in i verksamhetens behov, utan att göra avkall på ansvaret för helheten. Du är trygg i din profession och för att lyckas i ditt uppdrag förstår du vikten av att bygga och förvalta goda relationer med chefer, fackliga företrädare och kollegor. Vi är måna om vår teamkänsla och för att trivas tillsammans med oss behöver du vara en prestigelös lagspelare, med hög ambitionsnivå och en drivkraft att utveckla och utvecklas.

Övrigt

Provanställning kan bli aktuell.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR- konsult till HR- enheten

HR- konsult till HR- enheten

29 augusti 2023

HR-ADMINISTRATÖR

28 augusti 2023