OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans uppdrag är att informera om och administrera socialförsäkringen - en viktig del av vårt gemensamma skyddsnät.Ett av våra viktigaste mål är att bidra till ett Sverige med färre sjukskrivna och fler i arbete.Försäkringskassans strävan är att alla våra kunder med stort förtroende ska uppleva att vi utför vårt uppdrag enkelt, snabbt och rätt i alla situationer.Vår kultur ska därför präglas av kundfokus, tydlighet, respekt och arbetsglädje och vi arbetar ständigt för att bli en utvecklande arbetsplats med balans mellan arbete och privatliv. Vi söker engagerade medarbetare som vill göra verklig skillnad för människor och samhälle.Försäkringskassan söker Personlig handläggare handikappförmåner samt Personlig handläggare sjukförsäkring Placering lokalt försäkringscenter Göteborg, Gamlestaden Arbetsuppgifter och ansvar Som personlig handläggare har du ett samlat ansvar för hela kundengagemanget i ett ärende oberoende ersättningsform.Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall.I samråd med din närmaste chef ansvarar du också för att göra nödvändiga prioriteringar i ditt arbete för att nå verksamhetens fastställda mål.Handikappförmåner Du kommer att arbeta med att handlägga olika former av handikappförmåner.Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionshindrade och föräldrar till sjuka/funktionshindrade barn.Vidare ingår det att samordna insatser i samverkan med vårdgivare och andra aktörer.Sjukförsäkring I dina arbetsuppgifter ingår att utreda, besluta om rätt till ersättning, samt samordna insatser för återgång till arbete.Du har kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter.I arbetet ingår också att informera kunden om och förklara konsekvenser av alternativa beslut och ersättningsformer.Kvalifikationer Du som söker har högskoleexamen, gärna inom samhälls- eller beteendevetenskap, eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.Med likvärdig kompetens räknas flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete.Det är meriterande om du har goda kunskaper inom handikappområdet och / eller erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, särskilt inom myndighet. Du som söker är initiativtagande och serviceinriktad.Du är en stabil person som skapar förtroende i kontakter med försäkrade och andra samarbetspartners.Med hjälp av såväl gott omdöme som analytisk förmåga driver du självständigt ditt arbete.Eftersom ditt arbete till stor del handlar om att samordna närliggande aktörers insatser tror vi att du har god omvärldskunskap.Finska i tal och skrift är meriterande!Övrigt Anställning är visstid, t.o.m. 31 december 2010, heltid, med tillträde omgående.Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.Skicka ansökan genom att klicka här nedan.