Personligt ombud

Arbetsbeskrivning

Österåker är en av landets snabbast växande kommuner och har idag över 39 000 invånare. Befolkningen är ung, nyföretagandet starkt och arbetslösheten låg. E18, Norrortsleden och Roslagsbanan är snabba förbindelser till Österåker. Centralorten Åkersberga ligger ca 30 minuter från Stockholm. Österåkers fantastiska natur och skärgård ger många möjligheter till aktiv fritid och härligt boende. Österåker beaktar jämställdhets- och mångfaldsaspekten vid rekrytering. För mer information www.osteraker.se ARBETSUPPGIFTER Personligt Ombud är en fristående, kommunal verksamhet som finansieras av både stat och kommun via Socialstyrelsen respektive Österåkers kommun. Vi arbetar för personer som har eller riskerar att få allvarliga psykiska funktionsnedsättningar. Personligt ombuds uppgift är att uppmärksamma den enskildes behov av insatser och att samordna dessa samt att bevaka individens lagliga rättigheter. Personligt ombud ska inte utföra det som andra samhällsinstanser har till uppgift. En ytterligare uppgift är att rapportera fel och brister i samhällssystemen via ledningsgruppen till Länsstyrelsen och Socialstyrelsen. Arbetet som personligt ombud innebär bland annat att: tillsammans med klienten identifiera behovsområden och upprätta en handlingsplan, samordna klientens samhällsinsatser, förmedla kunskap om vilka möjligheter det finns att få vård, stöd och service samt om hur man ansöker om dessa insatser. Utifrån fullmakt, vid behov, företräda klienten i olika myndighetskontakter. Arbetet innebär många kontakter med myndigheter, vårdgivare, banker/ fordringsägare och hyresvärdar m.m. Vid behov anordnas nätverksmöten. Arbetet ska så långt som möjligt föra klienten mot en mer självständig tillvaro. Arbetet är mycket varierande den ena dagen är inte den andra lik. Vi är en liten arbetsgrupp om totalt fyra personer så det finns stora möjligheter att påverka och utveckla verksamheten tillsammans med arbetslaget. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan adekvat högskoleutbildning. Erfarenhet av arbete med psykiskt funktionshindrade är ett krav. Meriterande är bred arbetslivserfarenhet och goda kunskaper i hur samhällssystemen fungerar. Ha kännedom om lagar som t.ex. SoL, LSS, och LPT. Personlig lämplighet är av stor vikt, arbetet ställer stora krav på personlig mognad. Förmågan att vara analytisk och reflekterande i sitt arbete, att göra rätt prioriteringar och har utpräglad förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Att snabbt kunna sätta sig in i nya situationer och förändringar i samhällssystemen men samtidigt vara empatisk och tålmodig i kontakten med klienterna.

Sammanfattning

Liknande jobb

Arbetshandledare pool

10 mars 2010

Ombud

15 januari 2010

31 mars 2022

Arbetskonsulent till Arbetsmarknadsavd

5 maj 2010