Personligt Ombud inom Socialpsykiatrin

Personligt Ombud inom Socialpsykiatrin

Arbetsbeskrivning

Om Leanlink
Leanlink är Linköpings kommuns utförarorganisation och här arbetar vi med verksamhet inom områdena stöd, vård, omsorg, kost och service. Vi är ca 2500 medarbetare som alla arbetar för att göra Linköpingsbornas dagar så bra som möjligt. Vi drivs av att skapa bra dagar för våra kunder och medarbetare samt att bidra till ett tryggt och bra samhälle. Vi är måna om att vår verksamhet ska genomsyras av god kvalitet och professionalitet, men framförallt vill vi att vår omtanke och vårt engagemang ska kännas i allt vi gör. Vi fokuserar på att skapa en bra dag just idag, men också imorgon och på hur vi kan tänka nytt och göra förändringar som förbättrar vardagen för dem vi är till för.

Se mer om Leanlink och vårt arbete i Leanlinks informationsfilm.

Om arbetsplatsen
Råd & Stöd är den kommunala utföraren av Daglig Verksamhet, Individ och familjeomsorg och Socialpsykiatri. Vi arbetar på uppdrag av social- och omsorgsnämnden. Råd & Stöd har ca 550 medarbetare och inom socialpsykiatrin arbetar ca 250 medarbetare med olika yrkesbakgrund vilket bidrar till att det finns en bred kompetens inom området. 

Personligt ombud stödjer personer med psykisk funktionsnedsättning i att hitta och få rätt vård och stöd i samhället. Verksamheten vänder sig till personer över 18 år som har omfattande och långvariga psykiska funktionsnedsättningar. Personliga ombud arbetar på uppdrag av den enskilde. Verksamheten regleras enligt SFS 2013:522, och är frivillig och kostnadsfri.

Kommunerna Linköping, Åtvidaberg, Kinda och Ydre samverkar genom avtal om verksamheten med Personligt ombud för personer som är skrivna eller vistas i dessa kommuner. Linköpings kommun är huvudman och organisatoriskt tillhör verksamheten Råd & Stöd.

Arbetsgruppen består av 6 personliga ombud och man utgår från kontoret på Hertig Karlsgatan 2 i Linköping. Arbetstiderna är förlagda mån-fre 8-17.

Arbetsbeskrivning 
Den huvudsakliga uppgiften för personligt ombud är att skapa förutsättningar för den enskilde genom att få till stånd goda och samordnade insatser i enlighet med personens behov och lagliga rättigheter. Som personligt ombud företräder du klienten, vilket innebär att "vara spindeln i nätet", att ge stöd i olika ställningstaganden och i kontakt med offentliga sektorn och andra aktörer. Det kan vara myndighetskontakter, vara med vid möten i frågor om exempelvis ekonomi, bostad och vård. Att hjälpa till med ansökningar, fylla i formulär eller överklaga myndighetsbeslut är vanligt förekommande.

Arbetet är mycket självständigt med eget ansvar. Att göra hembesök och stödja klienten att ta sig till möten ingår i arbetsuppgifterna. Personligt ombud har tystnadsplikt och har inte dokumentationsskyldighet. Personligt ombud har också till uppgift att påtala systembrister som på en övergripande nivå utgör hinder för målgruppen att få stöd. Till verksamheten finns en länsgemensam ledningsgrupp med representanter från samverkansparter och myndigheter där systembrister tas upp. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning med social- eller vårdinriktning, eller utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likärdigt. Meriterande om du har erfarenhet av målgruppen personer med psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. samt har erfarenhet av socialt arbete.  Arbetet kräver att du har god kunskap om de vanligaste lagarna och regelsystemen i samhället. Utifrån den ökade digitaliseringen i samhället krävs att du är van att använda digitala tjänster och att du också har förmågan att guida klienter i hur man går tillväga. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska då kommunikation och att skriva inlagor är viktiga delar i arbetet. Vi ser också gärna att du har ett intresse av att medverka i utvecklingen av verksamheten

Du är trygg, stabil, lyssnar, kommunicerar och arbetar för att skapa goda relationer med klienter och eventuella  samverkanspartners. Vidare är du flexibel och har lätt att ställa om då förutsättningarna i arbetet med klienter snabbt kan ändras. Du är lugn, uppmärksam,tillmötesgående och arbetar för den enskildes bästa. Du är uthållig och tar ansvar för dina arbetsuppgifter, planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt.  Du bör ha förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. 

B-körkort för bil med manuell växellåda krävs.

Information om tjänsten
Tillträde: 2021-08-30 eller enligt överneskommelse.

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 7078


Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 juni 2021
  • Ansök senast: 19 juni 2021

Liknande jobb


10 april 2024

Personligt ombud

Personligt ombud

5 april 2024

Socionom i Parasoll Personligt ombud

3 april 2024