Planeringssekreterare/experter med inriktning mo

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket söker personal Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige, inom EU och internationellt. Vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått avslag på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 000 anställda. Vi strävar efter att våra personalgrupper präglas av mångfald avseende kön, ålder och etniskt ursprung. Till Bosättnings- och statsbidragsenheten i Norrköping söker vi två Planeringssekreterare/experter med inriktning mot ensamkommande barn (diarienr. Nrk 242-2008-12222) Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta i den funktion på enheten som bl.a. har ansvaret för samverkan med länsstyrelserna vad gäller flyktingmottagandet. Du kommer att vara en av funktionens fyra medarbetare. Dina huvudsakliga uppgifter är att ansvara för att dimensionering och platsbehov för ensamkommande barn är tillgodosett. I detta ingår att vid behov förhandla fram nya kommunala överenskommelser samt bevaka, omförhandla och eventuellt avsluta befintliga överenskommelser. Det ingår även att bevaka inströmning, handläggningstider, bifallsprocent m.m. som kan påverka platsbehovet. I arbetet ingår också att kontinuerligt följa läget vad gäller belagda respektive ej utnyttjade platser. Planeringssekreteraren ska bidra och delta aktivt inom och utom Migrationsverket i utvecklingen av arbetet med ensamkommande barn, inkl utvecklingen av IT-stöd och bistå berörda chefer och nyckelfunktioner inom Migrationsverket med kunskap, lägesrapporter och förändringar i regelverket på området. Kvalifikationer Du har högskoleutbildning, gärna med juridisk, beteende- eller samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Vidare har du erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. Arbetet ställer krav på mycket god förhandlingsvana och förmåga att nå goda resultat. Det är viktigt med mycket god förmåga att bygga upp och bibehålla nätverk av strategiska aktörer och god förmåga till helhetssyn. Mycket stor vikt läggs vid social kompetens och kommunikativ förmåga.. Innehavaren har god förmåga att analysera och strukturera. Erfarenhet av arbete med lagar, avtal och förordningar är meriterande. Arbetet förutsätter god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt god datorvana. Erfarenhet av arbete med migrations- och integrationsfrågor är meriterande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket
  • 2 platser
  • Heltid
  • Publicerat: 31 mars 2008
  • Ansök senast: 14 april 2008

Liknande jobb

Administrativ arbetsuppgifter

23 augusti 2010

Administrativ handläggare

24 augusti 2010

Avdelningsassistent

24 augusti 2010

Administrativ assistent

24 augusti 2010