Platschef till telefonikuntjänst

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan bygger en nationell Telefonkundtjänst som ska etableras på fyra orter i Sverige. Telefonkundtjänst ska bli huvudingången till Försäkringskassan för alla ärenden via telefon och e-post. Målet är att utöka servicen och fördubbla dagens samtalsvolym vilket innebär att Försäkringskassans Telefonkundtjänst blir en av Sveriges största. Uppdrag Chef telefonkundtjänst i Gävle ansvarar för en verksamhet som kommer att omfatta cirka 100-200 personer med placering i Gävle. Du rapporterar till nationell chef och ingår i ledningsgruppen för Telefonkundtjänst. Till din hjälp har du ett antal enhetschefer som rapporterar direkt till dig. Chef telefonkundtjänst har det samlade ansvaret Försäkringskassans verksamhet inom telefonkundtjänstens verksamhetsområde. Det innebär ett övergripande operativt ansvar för att försäkringen tillämpas enligt föreskrivna regler samt att handläggningen/arbetet utförs enligt beslutade handläggningsprocesser och arbetsmetoder. Chef telefonkundtjänst ansvarar för en effektiv produktion som leder till måluppfyllelse. I chefskapet ingår också personal- och budgetansvar. Chef telefonkundtjänst, genom sina underställda chefer, säkerställa att medarbetare inom området har rätt kompetens och att arbetet organiseras på ett sätt som leder till måluppfyllelse samt att medarbetare upplever att de agerar på och bidrar till en utvecklande arbetsplats. Övergripande arbetsuppgifter Försäkrings- och produktionsansvar Utifrån den nationella ledningens handlingsplan organisera arbetet så att de uppställda målen uppfylls inom givna ekonomiska ramar Styra och omfördela resurser och kompetens så att produktions- och kvalitetsmål kan uppnås över tid Följa upp mål och resultat inom sitt verksamhetsområde samt vidta åtgärder vid avvikelser Förstå samband mellan kundens behov, tillgänglig kompetens och organisation och utifrån dessa faktorer analysera måluppfyllelse samt driva vidare mot förbättringar Kund- samverkansansvar Säkerställa att kundmötena sker enligt kundstrategin Säkerställa att kontakter med partners sker enligt nationella riktlinjer och ledningens krav Arbetsgivaransvar Företräda arbetsgivaren, både internt och externt Tillämpa lagar, avtal, styrdokument samt stödprocesser Driva och ansvara för arbetsmiljö- och hälsoarbetet enligt delegering Samverka med personalorganisationerna på försäkringscenter Arbetsledaransvar för direkt underställd personal Strategiskt ansvar Ansvara och leda införandet av Försäkringskassans förnyelsearbete inom sin telefonkundtjänst Beskriva och tydliggöra förväntningar och effekter av Försäkringskassans förnyelsearbete inom verksamhetsområdet och ansvara för förändringsarbetet där Ansvara för den övergripande kompetensförsörjningen inom sitt försäkringscenter Kompetensprofil Du har kunskap och förmåga att leda och organisera, du är mål- och resultatinriktad och har en tydlig beslutsförmåga. Som ortschef krävs det att du är engagerad och uthållig, är inriktad på samarbete och samverkan samt att du är bekväm i rollen som ledare med intresse att utveckla dina medarbetare. Arbetet ställer krav på din förmåga att skapa utveckling, delaktighet och samsyn. Du ska ha god kunskap om budget- och ekonomiprocesser och om lednings/styrningssystem. Formell kompetens För tjänsten krävs akademisk examen vid extern rekrytering eller vid ansökan från annan befattning internt. Vid omplacering mellan olika chefstjänster är detta inte ett skallkrav.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: FÖRSÄKRINGSKASSAN
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 12 juni 2007
  • Ansök senast: 25 juli 2007

Liknande jobb

Pizzabagare

17 maj 2006

Byggnadsarbetare

22 maj 2006

Lärare i SO

22 maj 2006

Lärare Hkk åk 5-9

22 maj 2006