Portföljkoordinator / Planerare

Arbetsbeskrivning

Som Portföljkoordinator/Planerare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.
Trafikverket kan erbjuda dig en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt och omsorg i en öppen och nyskapande kultur. Hos oss lönar sig alltid goda prestationer, men vi är samtidigt noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Vi är stolta över att ha utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.


Portföljkoordinator / Planerare

Arbetsuppgifter

Som portföljkoordinator/planerare har du det sammanhållande ansvaret för att ta emot beställningarna av investeringsprojekt från de beställande verksamhetsområdena. Du har en löpande dialog såväl inom verksamhetsområde investering som med andra verksamhetsområden angående planering och koordinering. Din roll blir viktig utifrån att få till ett bra flöde i beställningarna samt att ge förutsättningar till ett lyckat projektgenomförande. Du kommer att arbeta i samspel med flera andra roller för att skapa helhetssyn från beställning till uppföljning och överlämnande. I dina arbetsuppgifter ingår att:
. ansvara för förvaltning av regionens projektportfölj och vara länken mellan region och beställare
. samordna kvalitetssäkring av åtgärdsbeskrivningar avseende tid, kostnad och innehåll inför mottagande av beställning
. ta emot och hantera beställningar i dialog med beställaren
. ansvara för uppdatering av projektportfölj som underlag för verksamhetsplanering och resursplanering
. utifrån beställd och ännu ej beställd verksamhet analysera möjligheter till paketering och koordinering av projekt
. delta i utvecklingen inom planeringsverksamheten
. delta i arbetet med koordinering av regionens projekt utifrån samlad trafikpåverkan för väg

Övrig information

Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan den finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Tester är planerade att skickas ut via mail i början av vecka 40. Intervjuer sker via Skype under vecka 41.
Jag som blir din närmsta chef heter Louise Erbén. Jag drivs av engagemang, delaktighet och att nå de mål vi tillsammans satt upp. För mig är det viktigt att vi har ett öppet samarbetsklimat och en god arbetsmiljö där vi hjälper varandra. Jag hoppas att du vill vara en del av vårt team och delta i vårt arbete med att ge Trafikverket förutsättningar att leverera mer väg och järnväg för pengarna.

Kvalifikationer

Den här rollen innebär koordinering och samspel så du som person behöver uppskatta relationer och samarbeten med andra människor och vara bra på det! I rollen är det också viktigt att vara analytisk och kunna lyfta blicken för att se vad som är bäst ur ett helhetsperspektiv och att arbeta för att hitta lösningar som gynnar alla parter. För att kunna göra det ser vi att du har en god kommunikationsförmåga som innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt, är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren.
Vi söker dig som:
har en universitets- eller högskoleexamen om 180hp inom ett för tjänsten relevant område, exempelvis inom samhällsplanering eller samhällsbyggnad. Alternativt har du annan utbildning i kombination med aktuell erfarenhet i närtid som vi bedömer likvärdig
har minst 1 års aktuell erfarenhet i närtid av samhällsplanering, planering, logistik och portföljplanering eller liknande
har goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du:
har erfarenhet av projektledning och planeringsprocess
har erfarenhet från beställande verksamhet och åtgärdsplanering
har erfarenhet av portföljhantering och beställningshantering
har goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
#LI-Hybrid
#LI-NA1

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 september 2023
  • Ansök senast: 1 oktober 2023

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Planeringsledare utveckling och förvaltning

Planeringsledare utveckling och förvaltning

11 april 2024

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

22 mars 2024

20 mars 2024

19 mars 2024