Postdoc, analys av NVH i elmaskiner för fordonsframdrift

Postdoc, analys av NVH i elmaskiner för fordonsframdrift

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.



Postdoc i industriell elektroteknik - Analys av NVH i elmaskiner för fordonsframdrift


Ämnesbeskrivning
Forskningsämnet är industriell elektroteknik.

Inriktningen för denna anställning är mot teoretisk och numerisk modellering samt experimentell validering av NVH-fenomen i elektriska maskiner, främst för elektriska fordons drivlinor.

Syftet är att analysera den spatiala och temporala kraftfördelningen över elmaskinens geometri, och hur den påverkas av olika faktorer såsom vissa aspekter av stator- och rotorgeometrin, lindningskonfigurationen, geometriska avvikelser orsakade av tillverkningstoleranser och modulations- och reglermetoder. Kraftfördelningen resulterar i vibrationer och ljud, vilket inte bara försämrar passagerarnas komfort utan också robustheten och tillförlitligheten av den elektriska maskinen och hela fordonets drivlina.

Industriell elektroteknik är inriktat på teknik och system för elektrisk och elektromekanisk energiomvandling. Ämnet är av naturen tvärvetenskapligt med starka inslag av elektromagnetism, kraftelektronik och elektronik, materialteknik, elmaskinkonstruktion, reglerteknik, liksom realtidssystem, industriell automation och elektrisk mätteknik.

Ämnet kopplar till industriell automation där forskningsproblem på en mer övergripande systemnivå ingår. Forskningen inom industriell elektroteknik är ofta inspirerad av industriella problem.

Arbetsuppgifter             
Vi söker en postdoktor för ett 18-månads engagemang i IEA’s forskargrupp inom Industriell Elektroteknik. Arbetet omfattar forskning och viss doktorandhandledning samt undervisning upp till högst 20% av arbetstiden.

Rollen innefattar 3 veckors studier i ”Teaching and learning in higher education”.

I rollen ingår också:

- Elektromagnetisk och mekanisk modellering av elektriska maskiner med analytiska och numeriska metoder
- Experimentellt arbete i en el-drivsystems labb för att validera modellerna
- Administration och koordinering av Tema Elektriska maskiner, drivsystem och laddning inom Swedish Electromobility Centre: projektuppföljning, anordnande av workshops / seminarier, identifiering av nya medlemmar och nya projektmöjligheter, mm
- Interaktion med forskare inom intilliggande forskningsprojekt.
- Medverkan till formulering och ansökning av nya forskningsprojekt


Behörighet
Utnämning till postdoktor kräver att den sökande har en doktorsexamen, eller en internationell examen som anses vara likvärdig med en doktorsexamen, inom ämnet för anställningen, avslutad högst tre år före sista ansökningsdatum. Under speciella omständigheter kan doktorsexamen ha avslutats tidigare.

Ytterligare krav:

En solid dokumenterad bakgrund inom elektriskmaskinkonstruktion och utveckling, helst för elektriska fordons drivlinor.
Demonstrerad erfarenhet av oberoende experimentellt laboratoriearbete.
Mycket bra muntliga och skriftliga kunskaper i både svenska och engelska.
Bedömningsgrunder
Detta är en karriärutvecklingsposition som främst är inriktad på forskning. Anställningen är tänkt som ett första steg i en karriär och bedömningen av de sökande kommer i första hand att baseras på deras forskarkvalifikationer och potential som forskare. Särskild tonvikt läggs på forskningskunskaper inom ämnet.

För utnämningar till postdoktor ska följande bilda bedömningskriterierna:

- En bra förmåga att utveckla och genomföra forskning av hög kvalitet.
- Undervisningsförmåga.



Ytterligare bedömningskriterier:

- Eftersom forskningen kommer huvudsakligen att genomföras inom Swedish Electromobility Centre, erfarenhet av den svenska fordonsindustrin och deras utvecklingsprocesser, samt ett brett kontaktnätverk inom denna industri är fördelaktiga.
- Vetenskaplig kommunikationsförmåga.
- Viss erfarenhet av avancerad dataanalys, CAD-design och programmering.

Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, drivkraft och oberoende, och hur den sökandes erfarenheter och färdigheter kompletterar och stärker den pågående forskningen inom avdelningen, och hur de kan bidra till dess framtida utveckling.

Villkor för anställning
Det här är en heltidsanställning på högst 2 år. Anställningstiden bestäms i enlighet med avtalet ”Avtal om tidsbegränsad anställning som postdoktor” (”Avtal om tidsbegränsad anställning som doktorand”) mellan Lunds universitet, SACO-S, OFR / S och SEKO, daterad 4 september 2008.

Instruktioner för ansökan
Ansökningar ska skrivas på engelska. Upprätta ansökan i enlighet med LTH: s akademiska kvalifikationsportfölj - se länk nedan. Ladda upp ansökan som PDF-filer i rekryteringssystemet. Läs mer:

http://www.lth.se/english/working-at-lth/to-apply-for-academic-positions-at-lth/

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johan Nilsson
+46462227532
Thomas Laurell
+4646171605
Agnete Kirkeby
+46462220555
Johan Nilsson
+46462227532, johan.nilsson@bme.lth.se
Ulf Jeppsson
+46462229287
Torleif Dahlin
+46462229658, torleif.dahlin@tg.lth.se
Hanna Isaksson
+46462221749

Sammanfattning

Besöksadress

Box 118
None

Postadress

Box 118
Lund, 22100

Liknande jobb


22 maj 2024

Biträdande forskare i proteinsyntes

Biträdande forskare i proteinsyntes

22 maj 2024

Forskningsassistent i psykologi

Forskningsassistent i psykologi

22 maj 2024