Presskommunikatör till Regeringskansliet - arbeta med pressfrågor

Presskommunikatör till Regeringskansliet - arbeta med pressfrågor

Arbetsbeskrivning

Är du en skicklig presskommunikatör som trivs i en variationsrik roll på en spännande arbetsplats? Vi söker dig som har intresse av ett meningsfullt arbete med högt tempo mitt i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
RK Kommunikation är Regeringskansliets gemensamma kommunikationsfunktion med sektioner på alla departement. Nu söker Justitiedepartementet en presskommunikatör. I rollen som presskommunikatör stöttar du den politiska stabens pressekreterare i pressfrågor. Arbetet innebär bland annat att skriva pressmeddelanden och att hålla ihop arbetet från beställning till publicering i olika kanaler, som exempelvis webb och på sociala medier. Du förbereder och deltar i pressträffar samt tar fram nyhetssammanställningar och mediabevakningar. I arbetet har du vissa mediakontakter. Du fotograferar och producerar enklare filmer, vilket innefattar redigering och textning av film. Därtill bidrar du till sektionens övriga kommunikationsarbete. Det kan även bli aktuellt att hjälpa till eller arbeta på andra kommunikationssektioner inom Regeringskansliet. Det kan också bli aktuellt att delta i myndighetsövergripande nätverk och aktiviteter. Tjänsten kan komma att omfattas av beredskapstjänstgöring.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har högskoleutbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller samhällsvetenskap eller annan utbildning som myndigheten bedömer likvärdig. Du har något eller några års erfarenhet av presskommunikation eller annat kommunikationsarbete. Detta innebär att du har tidigare erfarenhet av att publicera pressmeddelanden och andra webbtexter, samt bistå vid pressträffar eller annan mediehantering. Det är meriterande om du har tidigare yrkeslivserfarenhet av presskommunikation eller kommunikationsarbete inom offentlig verksamhet. I tillägg är det positivt om du har erfarenhet av att arbeta med sociala medier samt nyhets- och mediebevakning. Du är en van och skicklig skribent med mycket goda kunskaper i svenska. Du har god kunskap i publiceringsverktyg som exempelvis Optimizely eller motsvarande och viss erfarenhet av foto/film samt redigering.

Dina egenskaper
För att vara framgångsrik i rollen krävs det att du har gott omdöme och är van att arbeta självgående, strukturerat och noggrant, samtidigt som du är snabb och effektiv i arbetet. Du är flexibel och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. För att trivas i rollen drivs du av att leverera god service och samarbeta med människor.

Det är meriterande om du har god förståelse för att arbete i en politiskt styrd organisation.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidaretjänst som inleds med 6 månaders provanställning. Beredskapsarbete kan ingå i tjänsten. Innan beslut fattas om anställning, görs en säkerhetsprövning med eventuell registerkontroll.

Det kan även bli aktuellt med rekrytering av presskommunikatör till annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet.

I samband med rekryteringsprocessen kommer ett arbetsprov att genomföras.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kommunikationschef Linda Hallenberg på 08-405 94 87. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på 08-405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för SACO, Karina Åbom Engberg för ST och Erik Wilhelmsson för SEKO (08-786 92 98). Övriga når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 augusti 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 augusti 2023
  • Ansök senast: 24 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024