Processledare för lokala utvecklingsplaner i Härjedalens kommun 

Arbetsbeskrivning

Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna.  Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier, 
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.

 

 



Letar du efter ett spännande och omväxlande arbete inriktat på platsbaserat utvecklingsarbete tillsammans med lokala bygdegrupper? Vill du dessutom ha ett fritt arbete med stort ansvar? Då har vi det perfekta uppdraget för dig!

Härjedalens kommun söker nu en processledare till ett projekt för att tillsammans med bygderna ta fram lokala planer för samhällsutveckling.

Arbetsuppgifter
Hos oss på Samhällsutvecklingsförvaltningen erbjuds du en unik möjlighet att tillsammans med lokala grupper i området ta fram utvecklingsplaner som gör skillnad för kommunens medborgare. Detta innebär såväl projektledning avseende planering och redovisning, men också processledning av företag, föreningar och invånare för att möjliggöra kreativa skapandeprocesser. Planerna ska sedan fungera som verktyg för föreningar, företag och kommunen i att skapa lokal utveckling utifrån vad bygderna själva prioriterar att satsa på.

Tjänsten ligger under utvecklingsavdelningen på Härjedalens kommun. Där vi tillsammans arbetar med samhällsutveckling i stort och formar morgondagens samhälle!

Uppdrag och rollbeskrivning
Tjänsten är en kombination av två inriktningar: processledning och projektledning. Du ansvarar tillsammans med kommunens näringslivsutvecklare och landsbyggdsutvecklare för att planera och genomföra möten riktat till olika målgrupper som ett led i att skapa ett starkare engagemang kring den lokala utvecklingen i de olika kommundelarna.

Som processledare har du kontakt med lokala grupper för att initiera och inspirera arbetet med lokala utvecklingsplaner. Du leder arbetet och processen framåt men innehållet skapas av deltagarna. En viktig del i processledarens uppdrag är att skapa en bra dynamik utifrån gruppernas sammansättning, där alla får komma till tals.

Som projektledare ansvarar du för ett Leader-finansierat projekt. Det innebär att arbeta enligt beviljad ansökan med innehåll, mål och indikatorer. Du ansvarar för delar av projektredovisning och rapportering tillsammans med en styrgrupp från kommunens utvecklingsavdelning som är till knuten till projektet. Projektet är finansierat av Leader Sjö, Skog & Fjäll och pågår fram till mars 2024. 

Kvalifikationer (rubrik)
Kvalifikationer
Vi söker dig med tidigare erfarenhet av processledning, gärna inom Leader-finansierade projekt eller motsvarande. Då resor runt om i kommunen är en stor del av tjänsten är också B-körkort ett krav. För rollen är det också av stor vikt att du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Akademisk examen och/eller arbetslivserfarenhet inom ett ämne relevant för tjänsten är meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Egenskaper vi lägger stor vikt vid är kommunikationsförmåga, lyhördhet samt förmåga att inspirera och engagera. Vi tror också att du ser olikheter hos människor som en värdefull tillgång för ett dynamiskt samarbetsklimat.  

Vi erbjuder
Som projektledare hos oss erbjuds du ett spännande och variationsrikt uppdrag. På utvecklingsavdelningen blir du en i vårt kreativa gäng som brinner för samhällsutveckling, och tillsammans med oss kommer du ha ett nära samarbete för att på bästa sätt driva kommunens utveckling framåt. Möjlighet till visst distansarbete finns och vi erbjuder friskvårdstimme samt friskvårdspeng.

Tjänsten är Projektanställning på deltid under ett år, tillträde enligt överenskommelse.

 

Om vi väckt ditt intresse är du varmt välkommen med din ansökan! Vi intervjuar löpande, så skicka in din ansökan redan idag!

Kontaktinformation
Jonas Kojan, Förvaltningschef, 0680-16323, 0680-16100

Tomas Mann, Näringslivsutvecklare, 076-1014616

Kicki Jonasson, Ombud vision, 0680-16367, 0680-16100

Arbetsplats
Ringvägen 2

842 33 Sveg

Kontaktpersoner på detta företaget

Bengt Hjort

Ronnie Lidberg

Rickard Mattsson
068016238
Carina Nilsson
0680-164 60
Elving Forsström

Sören Gustafsson
0680-162 33
Barbro Nässelqvist

Camilla Mild
0680-16296
LF Elving Forsström

LR Sören Gustafsson
0680-162 33

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härjedalens kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 september 2022
  • Ansök senast: 23 oktober 2022

Besöksadress

Ringvägen 2, 84233 Sveg
None

Postadress

Medborgarhuset
Sveg, 84280

Liknande jobb