Processledare - unga i arbete

Processledare - unga i arbete

Arbetsbeskrivning

OM UPPDRAGET
Du kommer att arbeta med unga vuxna som har kommit ensamma till Sverige som barn. De har tillfälligt uppehållstillstånd enligt den nya gymnasielagen. För att få stanna i landet behöver ungdomarna hitta ett arbete inom sex månader efter det att de avslutat sina studier.

Projektet handlar om att stötta ensamkommande unga till etablering på arbetsmarknaden. För att göra det behöver processledaren arbeta med individuell jobbcoachning och stötta ungdomarna i att exempelvis validera mjuka kompetenser, skriva CV och personligt brev men även träna för intervjuer eller andra kontakter med arbetsgivare. Ett stort fokus kommer också ligga på att knyta kontakter med potentiella arbetsgivare i näringsliv och offentlig sektor samt skapa forum där ungdomar och arbetsgivare kan mötas. Vidare kommer du som processledare att arbeta med frågor som rör ungdomarnas hälsa och mående och till viss del lotsning i kontakter med olika myndigheter, så som exempelvis Migrationsverket.

Ung Kraft är ett nationellt projekt finansierat av AMIF (Asyl, migration och integrationsfonden). Du kommer att ha kollegor på sex andra platser i landet och ni jobbar tillsammans med att genomföra projektets mål. Du är ansvarig för att målen uppnås och rapporteras för Gävle.

VEM SÖKER VI?
För att lyckas i rollen ser vi att du har följande kvalifikationer:

- Lätt för att bygga förtroende och skapa relationer samt knyta nya kontakter
- Erfarenhet av rekrytering eller jobbcoachning i privat eller offentlig organisation
- Du har en förmåga att förstå myndighetskrav och är noggrann med att leverera det som efterfrågas. (För dessa ungdomar kan en datummiss eller felformulering innebära att avslag på uppehållstillstånd.)
- God administrativ förmåga samt vana av MS Office paket
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.


Meriterande är:

- Erfarenhet av socialt eller pedagogiskt arbete
- Erfarenhet av professionellt eller ideellt arbete med unga i utsatta situationer
- Utbildning på högskolenivå tex. pedagogik, socionom eller motsvarande
- Projektledarerfarenhet
- Språkkunskaper, Dari eller Farsi


Alla medarbetare inom Rädda Barnen förväntas självklart efterleva våra värderingar. (https://www.raddabarnen.se/globalassets/dokument/om-oss/riktlinjer-och-policys/vad-betyder-vara-varderingar-201201-1.pdf) (https://www.raddabarnen.se/globalassets/dokument/om-oss/riktlinjer-och-policys/vad-betyder-vara-varderingar-201201-1.pdf) hittar du information om våra anställningsvillkor. Då vi har en anonymiserad rekryteringsprocess ber vi dig att inte ange personliga uppgifter när du svarar på eventuella urvalsfrågor och vi använder endast CV och inte personligt brev i ansökan.

Vi ser fram emot att ta del av din ansökan så snart som möjligt då vi kommer att rekrytera löpande. Sista ansökningsdag är 10 juni 2021.

Har du frågor kring tjänsten kontakta gärna rekryterande chef helena.lindfors.nybom@rb.se

Rädda Barnen strävar efter att spegla samhällets mångfald och välkomnar självklart alla sökande. I samband med ansökan ber vi dig att ladda upp ditt CV och eventuellt svara på urvalsfrågor, notera att vi inte använder personligt brev i samband med ansökan. Vi är noga med att vara en säker arbetsplats för barn och vuxna och ber om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning. Alla medarbetare förväntas följa våra viktiga riktlinjer som handlar om trygghet och säkerhet för alla, samt våra värderingar och etiska riktlinjer. Läs mer om dessa viktiga riktlinjer HÄR. (https://www.raddabarnen.se/om-oss/vara-varderingar/policies-och-riktlinjer/)

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rädda Barnen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2021
  • Ansök senast: 12 november 2021

Besöksadress

Kungsgatan 37
None

Postadress

None
UMEÅ, 90325

Liknande jobb


Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024

15 november 2023