Produktägare

Produktägare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till en av Sveriges vackraste och snabbast växande kommuner! Hos oss har du chansen att göra skillnad, skapa mervärde och utvecklas som medarbetare. IT-enheten ingår i Digitaliseringsavdelningen som tillsammans arbetar med kommunövergripande strategiska frågor med medarbetare som har hög kunskapsnivå inom olika områden. Hos oss får du chansen att lära känna kommunens alla verksamheter som präglas av engagemang och framåtanda.

För att kunna stödja våra verksamheter att möta nya välfärdsutmaningar behöver vi förstärkning med någon som brinner för att tydliggöra vårt uppdrag och som kan hjälpa oss att kartlägga, automatisera men också välja bort. Vi söker därför nu en Produktägare till IT-enheten inom området Applikation.

I rollen som produktägare är du ytterst ansvarig för den tilldelade produktens utveckling, livscykel och värdeskapande. Syftet är att över tid kontinuerligt verka för att produkten är relevant och möter vid var tid beslutad kravställning och behovsbild. Produktägaren är sammanhållande inom samtliga av avdelningens aktiviteter som berör tilldelad produkt, dvs. såväl behov och krav som utförande och leverans av produkten.

I rollen ingår dessa uppgifter och ansvarsområden:

. Ta fram, förvalta och utveckla roadmap-en för sin produkt enskilt och i relation till andra produkter, föra strategiska diskussioner med ansvariga i verksamheten om tekniska beslut och vägval utifrån ett verksamhetsperspektiv.

. Vara sammanhållande för utveckling av produkten: Ta emot, hantera och prioritera önskemål om tillägg och ändringar för sin produkt, prioritera för teamet vad som är viktigast att utveckla, se till att kravställning och behovsbild är aktuell och relevant samt beslutad i enlighet med gällande styrmodell/styrprinciper, kontinuerligt driva förbättringsarbete i syfte att frigöra medel för utveckling inom produkten.

. Vara sammanhållande för leverans av produkten. Säkerställa att ingående komponenter i produkten fungerar enligt vid var tid beslutad kravställning och behovsbild.

. Du kommer vara produktägare över molnbaserade tjänster som Office365, Azure-tjänster, Powerplattform, Robot som tjänst, E-tjänsteplattform m.fl.

Du kommer ingå i ett Team med två andra produktägare där du även tar rollen som teamledare. Teamleadrollen ser till att utvecklingsprojekten löper på enligt plan och att utvecklingsarbetet är i linje med kommunens långsiktiga strategiplan. Det uppnås genom att stötta teamet i planering och prioritering, koordinera arbetet med övriga Teamleads och strateger inom kontoret samt kommunicera med verksamheten.
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Certifiering alternativt utbildning i molnbaserade tjänster är meriterande. Du har kunskaper om metoder och verktyg för att skapa och driva en produkttjänst genom hela livscykeln för hela kommunen samt har även god förmåga att utrycka dig på svenska både i tal och skrift.

För att bli framgångsrik i denna roll behöver du ha stor förståelse och stort intresse för IT, samt kunna växla mellan strategiskt och operativt arbete. Vidare krävs en god förmåga att identifiera utmaningar, sätta mål och planera för arbetet samt arbeta på ett flexibelt sätt och finna lösningar som möjliggör samarbete och utveckling. Likaså behöver du vara en god kommunikatör som har lätt för att lyssna och även kunna skapa förtroendefulla relationer. Det är också viktigt att du snabbt kan sätta dig in i nya sammanhang samt förstå och hantera verksamheternas behov.

Vi letar efter dig som har en god förmåga att tänka utanför ditt eget område och som bidrar till din uppdragsgivares bästa på ett prestigelöst sätt. Du har lätt för att tänka övergripande och har förmåga till helhetssyn. Vidare är du bra på att leda andra för att nå resultat samtidigt som du har en utvecklad samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt på din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling.

Digitaliseringsavdelningens/IT-enhetens uppdrag är att leverera en säker, trygg och tillgänglig IT-miljö till kommunen, stärka innovationskraften i utvecklingen av välfärden med stöd av digitalisering samt bistå med intern service till kommunens medarbetare. Avdelningen består idag av 22 medarbetare fördelade på tre enheter; Digitalt team, IT-enheten samt Support och service och är organisatoriskt placerad inom kommunledningskontoret.

I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.

Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med start omgående.

Ansökan
Du söker tjänsten via www.varmdo.se/ledigajobb. Välkommen med din ansökan senast den 28 februari 2021. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Ulf Herkommer, IT-chef, 08-570 482 41, ulf.herkommer@varmdo.se Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på www.varmdo.se/fackligaorganisationer

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Värmdö kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2021
  • Ansök senast: 28 februari 2021

Liknande jobb


IT PROJEKTLEDARE

17 maj 2024