Produktägare

Produktägare

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till avdelningen Beslutsstöd och IT-beställningar inom division System söker vi nu Produktägare som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. 

På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid.

 

Om tjänsten
I rollen som Produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant. Du kommer att samarbeta med experter både internt på Svenska kraftnät, hos andra Transmissionsägare och leverantörer.

Produktägarrollen på Svenska kraftnät är baserad på Verksamhetspecialistrollen (pm3), men med ett utökat ansvar för långsiktigt planering av produkten. Rollen innebär bl.a. hålla ihop hela kedjan från behov, krav och test till att säkerställa framdrift i utveckling, integration och förvaltning. Vidare innebär rollen att:


• ansvara för en produkt. Med produkt syftar vi på en kombination av verk-samhets- och IT-komponenter som tillhandahåller en viktig funktion för kraftsystemet 


• ha nära kontakt med användare av produkten för att förstå deras behov och hur de ska prioriteras 


• kontinuerligt utveckla produkten för att möta verksamhetens förändrade behov på både kort och lång sikt 


• tillsammans med ett tvärfunktionellt team är du ansvarig för aktiviteter som ska drivas på Svenska kraftnät kopplat till utveckling och förvaltning av produkterna.

 

Vidare kommer du att koordinera ett tvärfunktionellt team där du samordnar och driver förändringsarbete. Du representerar Svenska kraftnät i nordiska och europeiska samarbeten med möjlighet att aktivt påverka förändringar på kort- och lång sikt. Tillsammans med dina kollegor får du ansvara för att strukturerat formulera behov och systematiskt driva utveckling och förvaltning av IT- och beslutsstöd för System-divisionens kärnprocesser.

Svenska kraftnät är mitt i den digitala utvecklingen av framtidens kraftsystem då energiomställningen kräver en digital omställning. Som Produktägare ansvarar du för utveckling och anpassning av din produkt för att möta de omställningar som vi står inför. Du kommer ansvara för ett nordiskt system som delar information inom elbranschen. Systemet hanterar bla information om kapacitet på elnäten, reglerbud för frekvensbalansering och hantering av reserver. Systemet förändras nu för att anpassas för de pågående stora förändringar som elmarknaden står inför närmast åren.

Du kommer att tillhöra enheten Elmarknadsstöd som har i uppdrag att stödja kärnverksamhetens processer i kontrollrummet med Elmarknadslösningar, i form av olika IT-stöd. Enheten består av tio medarbetare med bred kompetens och innefattar olika roller. Inom enheten främjas tvärfunktionellt samarbete både internt inom division System och gentemot division IT. Vi upprätthåller nära samarbeten inom Svenska kraftnät och engagerar oss i arbete som sträcker sig över Norden och Europa. För enheten är samarbete, ömsesidig stöttning och jämställdhet centrala principer som genomsyrar vårt dagliga arbete.

 

Om dig
Då tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt söker vi dig som arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt arbetssätt samt driver dina processer framåt. Som person är du lugn och stabil och kan prioritera vid stressande situationer. Då du i rollen behöver ha koll på förändringar i omvärlden söker vi dig som har förmågan att se helheter utifrån verksamhetens bästa. Du arbetar även bra med komplexa frågor och kan analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare har du examen från universitet eller högskola inom relevant område som exempelvis elkraft, energisystem, energiteknik alternativt annan teknisk utbildning och erfarenhet som Svenska kraftnät anser relevant. Vidare har du:


• minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet exempelvis som processledare, verksamhetsspecialist eller produktägare
• arbetslivserfarenhet av att samordna och/eller leda tekniska uppdrag inom exempelvis behovsanalys eller kravställning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

 

Det är meriterande om du har:


• teoretiskt eller praktiskt förvärvad kunskap om kraftsystem, balansering eller elmarknad
• arbetslivserfarenhet av internationellt eller nordiskt samarbete
• arbetslivserfarenhet inom förvaltningsmodellen PM3

 

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor inom och utanför Norden förekommer ca 10 gånger per år
• Sista ansökningsdag 4 april 2024
• Tjänsterna är en tillsvidareanställning


Kontakta gärna rekryterande chef Madalena Afram, tel. nr. 010-475 82 99 alternativt ansvarig rekryterare Ethel Marx, tel. nr. 010-489 20 55. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

 

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 mars 2024
  • Ansök senast: 4 april 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Utvecklingsingenjör

Utvecklingsingenjör

24 februari 2024

19 februari 2024