Professor tillika ämnesföreträdare i lärande

Arbetsbeskrivning

Institutionen för pedagogik och lärande söker en professor i lärande. Lärande som forskningsämne har en praxisnära inriktning och en särskild anknytning till lärarutbildningen. Ämnet inrättades vid universitetet år 1995. Lärande som vetenskapligt område fokuserar på människans sätt att förändra förståelsen av omvärlden samt hennes agerande utifrån de erfarenheter hon gör. Forskning om lärande sker i relation till innehåll, aktörer och kontexter där lärande äger rum. Forskningen kan även röra eller påverkas av deras inbördes relationer. Sedan år 1998 har 23 disputationer skett inom ämnesområdet. Lärarutbildning, fortbildning av lärare samt andra yrkesgrupper liksom forsknings- och utvecklingsarbete sker i en region belägen inom nordkalottområdet som utmärks av både glesbygd, stad och två inhemska minoritetskulturer. En forskarskola i praxisnära lärande med ca 15 doktorander kommer att starta under vt 2009. Vid Luleå tekniska universitet finns ytterligare två inrättade professurer som stöd för lärarutbildningen. Den ena i Matematik och lärande och den andra i Svenska med didaktisk inriktning.

Vid institutionen för pedagogik och lärande finns förutom lärande även forskningsämnet pedagogik, med två professorer. Båda forskningsämnena verkar bland annat som stöd för institutionens tre utvecklingsområden som är under uppbyggnad och som skall stärkas, profileras och utvecklas. Institutionen har ca 40 anställda.

Arbetsuppgifter
Befattningen som professor och ämnesföreträdare innebär, förutom egen forskning, det övergripande ansvaret för planering, finansiering och genomförande av forskning och forskarutbildning inom ämnet lärande, samt samverkan med andra discipliner inom Luleå tekniska universitet, andra svenska och utländska universitet och med samhället i övrigt. Befattningen innebär också att undervisa studenter på grund-, avancerad och forskarnivå, handleda på avancerad och forskarnivå samt att vara examinator.

Behörighetskrav och bedömningsgrunder
För att vara behörig som professor ska den sökande ha visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Lika stor omsorg ägnas åt prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. (Ur Högskoleförordningen 4:5). Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska den sökande visa sin vetenskapliga skicklighet genom egen forskning, genom visad förmåga till planering och ledning av forskning samt förmåga att sprida information om forskning. Vid bedömningen fästs också vikt vid en visad förmåga att i forskning uppnå resultat genom att konstruktivt samverka med andra discipliner inom svenska och utländska universitet samt med samhället i övrigt.

Den pedagogiska förmågan bedöms genom den sökandes förmåga att, sprida engagemang och intresse för ämnet, strukturera och organisera kunskapsmassa till kurser, aktivera studenters lärande genom undervisning och handledning, kommunicera med studenter och andra lärare, samt förmåga till helhetssyn och förnyelse. Den sökande skall också visa på dokumenterad erfarenhet av kvalificerad handledning. Utöver vetenskaplig och pedagogisk skicklighet fästs avseende vid den sökandes administrativa skicklighet som skall ha visats genom erfarenhet av att utveckla och leda verksamhet och personal samt förmåga till samarbete. Sökande bör också ha en god kännedom om forskningsfinansiering och dokumenterad förmåga att söka externa medel. Relevanta, breda och gedigna kunskaper inom ämnet för anställningen, som verksamheter inom skola, förskola och lärarutbildning är också av betydelse vid bedömningen.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 april 2010

Professor i socialt arbete

23 april 2010

Professor i byggandets informationsteknologi

4 maj 2010

18 maj 2010