Projektledare för integration inom idéburen sektor

Arbetsbeskrivning

Södermanlands län – den sköna lustgården med bovänliga miljöer – belägen centralt i Mellansverige. Länsstyrelsen har en mängd vitt skilda arbetsuppgifter – ingen annan statlig myndighet har så stor bredd i verksamheten.
Vi arbetar med samhällsplanering, infrastruktur, näringslivsfrågor, miljön i vid bemärkelse, sociala frågor och svarar också för tillsyn och utfärdar föreskrifter inom en rad olika områden.

Tjänsten är placerad på Sanhällsbyggnadsenhetens välfärdsfunktion. Enhetens övergripande uppdrag är att bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande. Funktionen har sju medarbetare som arbetar med frågor som rör folkhälsa, integration, jämställdhet, alkohol- och tobakstillsyn, antidiskriminering, och andra sociala aspekter av hållbar samhällsplanering. 

Ett av de viktigaste sätten att åstadkomma integration är att öka möjligheterna till kontakt mellan människor. Det är de idéburna organisationerna bra på genom att utgöra mötesplatser för människor med olika intressen och engagemang. Länsstyrelsen vill bidra till att stärka organisationernas integrationsinsatser. Utgångspunkten är bl.a. den överenskommelse som regeringen ingick med Sveriges Kommuner och Landsting och idébruna organisationer inom integrationsområdet i april 2010.

Arbetsuppgifter

Länsstyrelsen har ett flertal uppdrag inom integrationsområdet och behöver nu förstärka insatser som leder till samverkan mellan idéburen och offentlig sektor i fråga om integration. 

Uppdraget innebär att:


• Inventera det integrationsarbete som görs inom den idéburna sektorn i länet
• Undersöka möjligheterna och intresset för ett regionalt samarbete såväl inom som mellan idéburna organisationer och andra aktörer i länet
• Leda en process mot ett eventuellt gemensamt ställningstagande om samarbete
• Bidra till att nya samarbeten initieras eller förstärks

Som stöd i arbetet finns Länsstyrelsens särskilda sakkunniga i integration, men även andra inom välfärdsfunktionen

Kvalifikationer och profil

Vi söker dig som har ett brett och relevant kontaktnät i Södermanlands län inom både idéburen och offentlig sektor, med goda kunskaper om integrationsfrågor. Arbetet är självständigt och utåtriktat och vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du ska ha en gymnasial utbildning. Vi ser gärna att du har någon form av högskoleutbildning gärna socionom- eller beteendevetarexamen eller annan samhällsvetenskaplig högskoleutbildning. du kan också ha annan relevant påbyggnadsutbildning.

Du bör ha arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet gärna med arbete inom integrationsområdet samt vana av att föra dialog och skapa förutsättningar för samarbete mellan olika aktörer. Du bör också ha kunskaper om integrationsområdet kopplat till de nationella intentioner som finns från regering och riksdag. Vi ser också att du bör ha ett stort intresse för samhällsfrågor.

Eftersom tjänsten innebär att länsstyrelsen ska verka för att stärka den civila sektorns roll så bör du ha god samordningsförmåga, kunna driva processer, lyssna och vara drivande. Som person ska du också ha förmåga till helhetssyn, känna stort engagemang för uppgiften, ha god förmåga att samarbeta samt en hög grad av flexibilitet och självständighet. Du ska kunna uttrycka dig korrekt i tal och skrift samt ha ett strukturerat arbetssätt med god dokumentationsvana. Körkort är ett krav i tjänsten.

Tillsättning är snarast, intervjuer kommer att ske tidigast från vecka 32. 

Tjänsten är en visstidsanställning fram till den 31 december 2016.

Ansökan

För underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. 


Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


11 juni 2024

Coach till Arbetsmarknadsenheten

Coach till Arbetsmarknadsenheten

29 maj 2024

27 maj 2024

Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

7 maj 2024