Projektledare Implementering av nytt lönesystem

Projektledare Implementering av nytt lönesystem

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas.

HR-servicecenter är en del av HR-avdelningen inom Stadsledningsförvaltningen. HR-servicecenters uppdrag är att hantera löneadministration, pensionsadministration och systemförvaltning av samverkande partners lönesystem för att säkerställa lönehanteringsprocessen för samverkande kommuner inom Familjen Helsingborg. Samverkan inom HR-servicecenter består av kommunerna; Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp, Svalöv, Åstorp och Ängelholm.

I dagsläget levererar vi ca 30 000 lönespecifikationer per månad till ett belopp av ca  6 miljarder per år. Vår support är bemannad varje vardag och hanterar cirka 3 000 samtal i månaden från medarbetare, chefer, specialister och myndigheter med flera. Vi är idag drygt 46 medarbetare på HR-servicecenter. HR-servicecenters målsättningar är att utvecklas med flera kunder inom Familjen Helsingborg, att bidra till kostnadseffektivitet för våra uppdragsgivare och bli Sveriges bästa Servicecenter.

Arbetsuppgifter
Är du en erfaren projektledare som är lyhörd och har förmågan att skapa delaktighet och säkerställa en omfattande implementering av lönesystem för nio kommuner i samverkan?

Nu söker HR-servicecenter en projektledare som kommer ha en nyckelroll för att säkerställa implementeringen av ett nytt lönesystem. Det är du som leder och organiserar arbetet, du kommer att har många kontaktytor och arbeta tillsammans med leverantören, vår upphandlingskonsult, lösningskoordinatorn, representanter för arbetsgrupper från nio kommuner organiserade i olika arbetsgrupper (Ekonomi, IT, säkerhet, självservice, schema & bemanning, lönebearbetning).

Projektet har nyligen startat med olika intressenter för att genomföra behovsanalys och krav specifikation. Vi ser att du ansluter under oktober för att därefter leda implementeringen som planeras till början av 2023. Målet är att ett nytt system är på plats i Juni 2024.

Principerna för det nya systemet kommer att baseras på följande:


• Varje kommun är systemägare på samma sätt som i nuvarande samverkansavtal. (Dvs. totalt nio system)
• Ambitionen är att sätta upp systemen med tillhörande arbetssätt och arbetsformer på likartade sätt, så långt det är möjligt, för samtliga kommuner, för att underlätta ökad kvalité i användarupplevelsen, att skapa förutsättningar för en effektiv administration och underlätta att i en framtid fullt ut nå visionen, ett system – en process.
• Arbeta utifrån principen att standardisera och utveckla gemensamma processer och rutiner för alla kommuner så långt det är möjligt inom den gemensamma samverkan, med en hög grad av positiv användarupplevelse.

 

Målbilden för samtliga nio kommuner är enligt följande:


• Målgruppsanpassat och användarvänligt genom stort fokus på användarperspektiv ”utifrån och in”
• Lätt att göra rätt för användarna
• Optimerat digitalt stöd, att icke värdeskapande processer elimineras eller minimeras
• Allt som går att digitalisera och automatisera ska automatiseras för ökad kundnytta och effektiv hantering av skattekronan
• Kostnadseffektivitet i förvaltning av systemet.

Kvalifikationer

• För att trivas i den här rollen är du en person som är trygg och erfaren i projektledarrollen. Du är en målmedveten genomförare
• Du tar ansvar, kan planera, leda, organisera och prioritera ditt arbete ser vi som en självklarhet
• Har förmåga att leda och stötta verksamheten i införandet av nya rutiner och arbetssätt.
• Erfarenhet att driva denna typ av komplexa projekt, att leda en implementering av en systemleverantör tillsammans med flera samverkande parter, att säkerställa hela processen från att ett upphandlat system ska omsättas och implementeras (nio kommuner)
• Har en hög grad av samarbetsskicklighet och förståelse för samverkan. Förstå helheten och de olika perspektiven i en komplex miljö med nio kommuner i samverkan, erfarenhet av att hantera flera olika intressenter, både interna och externa
• Förmåga att skapa engagemang och säkerställa att arbetet blir förankrat och att alla involverade parter är delaktiga i processen
• Du har förmåga att föra dialog och vara kommunikativ (klarspråk)
• Du är insatt i den kommunala kontexten. Har en förståelse för allas olikheter och behov, och att i detta sammanhang leda så att fastställda principer och målbilder omsätts.
• Du har teknisk förståelse för system och integrationer
• Förmåga att styra och leverera enligt överenskomna mål

 Du kommer att ingå i staben för HR-servicecenter, arbeta nära lösningskoordinatorn, leverantören och styrgruppen och HR-servicecenterchefen (som du även rapporterar till).

Som person är du ansvarstagande, strukturerad, kommunikativ och öppen.

Du har fallenhet för att leda och genomföra, samarbeta med andra och skapa förtroende.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och din förmåga att vara en bra lagspelare. Du kommer till en spännande arbetsplats med trevliga kollegor.

Övrig information
Sista ansökningsdag:  2022-09-05

Omfattning: 100%

Tillträdesdatum:enligt ÖK

Varaktighet:100%

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 augusti 2022
  • Ansök senast: 11 september 2022

Liknande jobb


22 april 2024

22 april 2024

19 april 2024