Projektledare till Socialtjänsten

Projektledare till Socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Socialtjänsten i Piteå är redo att möta framtiden. Socialtjänsten är Piteå kommuns största förvaltning med cirka 1700 medarbetare. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete där du får vara med och utveckla socialtjänsten tillsammans med fantastiska kollegor.

Socialtjänsten i Piteå kommun inför ett nytt verksamhetssystem. Systemet nyttjas av ca 2000 användare och täcker alla områden som socialtjänsten verkar inom.  Systemet integrerar i sin tur mot ett stort antal lösningar som ex. bank, ekonomi och personalsystem. Upphandlingen har gjorts gemensamt med Norrbottens alla kommuner och det övergripande målet är att med ett modernt verksamhetssystem skapa förutsättningar för mellankommunal samverkan för att vi ska kunna möta de utmaningar som kommer.

Piteå kommun har kommit en bit på vägen i våra förberedelser för införandet av verksamhetssystem och kommer från och med september 2023 att behöva en projektledare som leder projektet hela vägen genom planering, implementation och till dess att systemet är i full drift.

Arbetsuppgifter

Du kommer att driva och samordna projektet i sin helhet lokalt i Piteå. Du ansvarar för aktiviteter rörande implementation av nytt systemstöd och verksamhetsutveckling kopplat till nya standardiserade arbetssätt. Rollen innebär ett operativt ansvar för att driva projektet mot angivna mål och sker med stöd av andra funktioner såsom objektspecialist, superanvändare och arbetsgrupper samt rapportering till styrgruppen.

Du kommunicerar, förankrar beslut och annan information till användare samt andra intressenter kring projektet. Arbetetet sker samtidigt som förberedelsen av övergången till Combine. I rollen ansvarar du för att alla leveranser blir korrekt implementerade.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant högskole/universitets-utbildning inom området eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser gärna att du har en utbildning inom projektledning och/eller erfarenhet av att leda införande och implementering av IT-system.

Vi tror också att du har förståelse för samspelet mellan verksamhetsprocesser, IT-system och integrationer. Du har vana att föra dialog med leverantörer inom IT och tar ansvar för efterlevnad av tidplan och målsättning. Erfarenhet av att ha arbetat inom socialtjänsten är meriterande.

Som person är du strukturerad, systematisk och analytisk. Du har en god kommunikationsförmåga, är bra på och har erfarenhet av att leda och få med andra i utvecklingsarbete eller förändring.

Övrigt

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 10 månader

Tjänsten är på heltid och tillträde sker 1 september eller enl. överenskommelse

Välkommen med din ansökan senast 11 juni!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Piteå Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Liknande jobb


IT-Projektledare till SCB

IT-Projektledare till SCB

26 april 2024