Arbetsbeskrivning
Vi på Rinmangymnasiet startar ESF-projektet #SeeMe. Projektet ska stötta elever med hög frånvaro och hemmasittare, och hjälpa dem tillbaka till skolan. Projektet pågår i tre år med start 25 september 2015, med möjlighet till förlängning.
Skolfrånvaron ökar och vi vill motivera elever att delta i undervisningen och fullfölja sina gymnasiestudier. För att nå detta utvecklar vi nya metoder och arbetssätt som hjälper elever med svårigheter i skolan.
Rinmangymnasiet har redan en handlingsplan för elever med hög frånvaro. Nu vill vi stärka vår kompetens ytterligare, med stöd av erfarenheter från projektet Plug In 2.0. Vi vill skapa ett metodstöd som hjälper elever att delta i skolarbetet på ett tryggt och inkluderande sätt.
Skolan ska vara en trygg plats för alla elever. Oavsett om du når bra skolresultat, har NPF-diagnos, psykisk ohälsa eller lever i en familj med sociala eller ekonomiska utmaningar, ska du känna dig trygg här. Du möts av närvarande vuxna som kan ge dig det stöd du behöver.
Projektmål:
• Kartlägga elever och ge stödinsatser så att skolan kan erbjuda rätt hjälp för varje elev
• Motivera elever att delta i undervisningen, öka skolnärvaron och hjälpa dem att ta examen, i samarbete med skolans personal.
• Öka personalens kunskap om orsaker till frånvaro och metoder för att öka skolnärvaron.
• Stärka elevernas psykiska hälsa.
• Informera elever om hur elevhälsoteamet kan stötta dem mot examen.
• Utveckla och implementera en arbetsmodell för ökad skolnärvaro och rutiner för informationsöverföring mellan högstadiet och gymnasiet.
• Stärka skolans arbete med jämställdhet, trygghet och uppföljning, så att ingen elev faller mellan stolarna.
Elevfrånvaro kan påverka både skolarbete och livet utanför skolan. Det kan göra att man inte når sin fulla potential eller får ekonomiska begränsningar. I vissa fall kan det leda till allvarligare problem, som ohälsa eller risk för kriminalitet.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en projektmedarbetare. Dina arbetsuppgifter är bland annat:
• Delta i uppsökande verksamhet riktad till elever i utsatta livssituationer.
• Främja en positiv och lösningsfokuserad elevsyn med fokus på varje individs möjligheter.
• Arbeta direkt med elever, både individuellt och i grupp.
• Stötta skolorganisationen i återintegrationen av elever med hög frånvaro.
• Arbeta nära elevernas familjer för att skapa helhetslösningar.
• Samarbeta med skolans elevhälsa, mentorer, lärare och rektor.
• Samverka med socialtjänst, polis och andra aktörer.
• Bidra till planering, genomförande och utvärdering av projektets aktiviteter.
KVALIFIKATIONER
Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Minst gymnasieutbildning krävs. Om du har vidareutbildning som är relevant för uppdraget är det meriterande.
Du bör vara trygg med planering, uppföljning och dokumentation. Erfarenhet av att arbeta med ungdomar i utsatthet och med risk för kriminalitet är också meriterande.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med ungdomar i utsatthet, med psykosocial problematik och/eller NPF.
• Erfarenhet från projekt i skola, socialtjänst eller liknande verksamheter.
• Vana av att samarbeta nära skolpersonal och andra aktörer, exempelvis polis eller socialtjänst.
• Kunskap om arbete med hemmasittare och ungdomar med svårigheter som påverkar skolnärvaro.
• Erfarenhet av lågaffektivt bemötande.
• Erfarenhet från behandlingshem eller roller som polis, fritidsledare, socialsekreterare, lärare, specialpedagog eller liknande.
• Körkort.
Dina personliga egenskaper är viktiga i den här rollen. Vi söker dig som är relationsbyggande och lugn. Du skapar trygghet och har ett flexibelt tänk kring elever och lärande. Du är prestigelös, anpassningsbar och kan skapa tydliga strukturer. Du skiljer på sak och person och förblir professionell även vid beteendeutmaningar. Tillsammans bidrar vi till en inkluderande arbetsmiljö.
ÖVRIGT
Varje dag tar vi emot 18 000 barn och ungdomar i våra verksamheter. Tillsammans är vi cirka 4000 medarbetare som bidrar till att barn och ungdomar utmanas, stimuleras och växer till goda lärande individer i våra förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, anpassad grundskola, interkulturell enhet och på våra familjecentraler.
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
I den här rekryteringen kommer vi be dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister innan anställning.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ewa Kälvehed
016-710 25 24
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Elin Engström, Rekryteringskonsult
016-710 51 39
Jannice Kloibhofer, Rektor
016-710 18 11
Rekryteringsenheten (övrig tid)
016-710 70 77
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan
Jannice Kloibhofer finns enbart tillgänglig veck
Elin Engström finns tillgänglig vecka 28-29 och
Robert Isaksson
016-710 12 37
Kent Karlsson
016-710 11 30