Projektmedarbetare till Nordjobb Norge

Arbetsbeskrivning

Nordjobb är ett nordiskt arbetsmarknadsprogram som administreras av Föreningarna Nordens Förbund på uppdrag av Nordiska Ministerrådet. Vi förmedlar säsongsjobb, bostad och fritidsaktiviteter mellan de nordiska länderna till unga mellan 18 och 30 år. Vi grundades 1985 och har sedan dess förmedlat mer än 27 000 jobb. Vi har en egen databas bestående av ansökare som utifrån angivna preferenser matchas med arbetsgivare. Genom verksamheten bidrar vi till att öka kännedomen om de nordiska länderna, språken och traditionerna, samtidigt som vi ger våra deltagare en upplevelse för livet.

Föreningarna Nordens Förbund är en sammanslutning av nationella Norden-föreningar. I över 100 år har vi verkat för att knyta de nordiska länderna och dess medborgare närmre varandra, bland annat genom olika mobilitetsprojekt, där Nordjobb är ett av dessa. Vårt huvudkontor finns i centrala Köpenhamn. Här arbetar vår förbundssekreterare, administrativa personal och medarbetare vid projektverksamhet inom arbetsmarknad, utbildning, språk och kultur. Sammanlagt är vi cirka 20 personer - varav cirka hälften är tillknutna vår arbetsmarknadsavdelning. Vi arbetar team-baserat och som projektassistent hos oss blir du en del av verksamheten som arbetar med den svenska, grönländska och färöiska arbetsmarknaden.


Arbetsuppgifter

Som projektassistent arbetar du med en kombination av strategiska och operativa arbetsuppgifter. Din roll är att stödja projektverksamheten genom att:

- Säkerställa en god kommunikation med våra ansökare, samarbetspartners och kollegor genom mejl, telefon, sociala medier och face-to face
- Initiera och genomföra matchningsprocesser mellan arbetsgivare, kandidater och bostadsuthyrare
- Marknadsföra Nordjobb genom mässor, presentationer, arbetsplatsbesök och sociala medier.
- Göra researcharbete och hålla dig uppdaterad om aktuella arbetsmarknads- och mobilitetsfrågor
- Bygga nätverk med arbetsgivare, arbetsförmedlingar, utbildningsinstitutioner, a-kassor och fackföreningar, ungdomsorganisationer m.fl.
- Planera och genomförande av aktiviteter
- Medverka till projektansökningar och avrapporteringar


Din profil

Engagerad. Vi söker dig som vill utvecklas inom ideell sektor och bidra till att stärka ungas möjligheter på arbetsmarknaden. Du tror på individens potential och har en passion för att skapa bra matchningar mellan arbetsgivare och kandidater. Som del av vårt team är du med och planerar, genomför och utvecklar verksamheten. Det är därför viktigt att du är en kreativ och initiativtagande person som kan ta dig an många parallella arbetsuppgifter och ansvarsområden på ett systematiskt sätt, samt har god samarbetsförmåga. Du har förmåga att motivera och engagera både dig själv och andra och tar ansvar för att få saker att hända.

Kommunikativ. Kommunikation är en viktig del av arbetet, därför är det viktigt att du har lätt för att förmedla information på ett enkelt och tydligt sätt samt är bekväm med att hålla presentationer, leda möten och skapa nya kontakter. I verksamheten talar vi skandinaviska med varandra, så du måste ha mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i svenska, danska eller norska. Du bör vara en van datoranvändare och ha så pass god teknisk förståelse att du med enkelhet kan lära dig de programvaror som vi dagligen arbetar i. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och kan komma att använda arbetsprov som en del av rekryteringsprocessen.

Utvecklingsdriven. På Nordjobb strävar vi efter att utvecklas och arbeta hållbart och långsiktigt. Vi arbetar medvetet utifrån de globala hållbarhetsmålen med en målsättning om att vara hållbara ur ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv. Som anställd vill vi att du är med och driver förändringsarbetet i organisationen genom egna initiativ och idéer. Du vågar ifrågasätta existerande rutiner och bidra med din kompetens och erfarenhet i syfte att utveckla dig själv och organisationen.

Vidare ser vi det som positivt om du även har:
- tidigare erfarenhet av ideell sektor, projektverksamhet, arbete med ungdomar eller arbetsmarknadsfrågor
- en för tjänsten relevant utbildning, exempelvis inom HR, marknadsföring eller projektledning.
- körkort kl. B
- goda kunskaper i finska, norska, isländska, färöiska eller grönländska


Vi erbjuder ett jobb i en internationell miljö med kollegor från hela Norden. Vi hjälper till med det praktiska i samband med din anställning som att ansöka om personnummer, att leta efter bostad i Öresundsregionen etcetera.

Att arbeta på FNF ger en unik inblick i projektvärlden och det nordiska samarbetet. Du kommer också få stora möjligheter att påverka din arbetsdag och arbetsplats utefter egen kompetens och förslag.

Sammanfattning

Liknande jobb


30 maj 2024

Administratör till Familjehemsenheten

Administratör till Familjehemsenheten

29 maj 2024

29 maj 2024