Rådgivare till Resurscenter dövblind

Arbetsbeskrivning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Myndigheten är en processtyrd organisation fullt ut 2018. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se.

Myndighetens kärnvärden är respekt för individen, delaktighet och tillgänglighet. Vi söker rådgivare, som delar våra kärnvärden. Vi kan erbjuda ett spännande uppdrag, där du tillsammans med engagerade och kvalificerade medarbetare kan bidra till att göra skillnad för många.

Myndighetens rådgivare ger specialpedagogiskt stöd till personal i förskolor och skolor. Stödet ska vara likvärdigt, främjande och ge hållbart resultat. Som rådgivare arbetar du med generella, komplexa och specifika specialpedagogiska frågeställningar.

Specialpedagogiska skolmyndigheten behöver förstärka kompetensen med ytterligare rådgivare till resurscenter dövblind, som tillhör avdelningen för verksamhetsutveckling. I ditt uppdrag kommer du att arbeta med specialpedagogisk rådgivning till förskolor och skolor som har barn och elever med kombinerad syn- och hörselnedsättning, såväl medfödd som förvärvad dövblindhet. I uppdraget ingår också specialpedagogiska utredningar och att genomföra och leda olika utbildningsinsatser. I arbetet som rådgivare ingår även att delta i olika nationella och internationella nätverk och arbetsgrupper samt delta i myndighetens utvecklingsarbete.

Resurscenter är myndighetens nationella specialpedagogiska stöd, vilket gör att resor över hela landet ingår i tjänsten. Stationeringsort är Stockholm eller Örebro. Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete där du har stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation.

Välkommen att göra en ansökan!




ARBETSUPPGIFTER
I arbetsuppgifterna ingår att:

-i specialpedagogisk rådgivning vara en stödjande dialogpartner och kunskapsresurs i specialpedagogiska frågor
-genomföra specialpedagogiska utredningar som fokuserar på omgivningsfaktorer och lärmiljö
-utveckla pedagogiska strategier för konsekvenser av funktionsnedsättningarna som främjar kunskapsutveckling, tillgänglighet och delaktighet
- genomföra och leda olika utbildningsinsatser, även på distans
-följa forskning och beprövad erfarenhet inom området
-samarbeta inom resurscentret och med rådgivare i andra avdelningar
-resa i tjänsten


KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet av att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar i perspektivet funktionsnedsättning. Du har vana av att arbeta vägledande i specialpedagogiska frågor, på organisations-, grupp- och individnivå. En förutsättning är att du har goda kunskaper om skolans styrdokument. Du har god erfarenhet av specialpedagogiska utredningar, kartläggningar och bedömningar och betygssättning utifrån gällande skolplan. Du har datorvana och erfarenhet och kunskap av dokumentation.

Du har lätt för att samarbeta och kan också arbeta självständigt. Du har erfarenhet av ett konsultativt arbetssätt som bidrar till elevers möjlighet att nå kunskapskraven.

Du ska:

-vara legitimerad lärare med specialpedagogisk examen eller annan påbyggnadsutbildning som vi bedömer likvärdig

Arbetet kräver att du:

-är väl insatt i skolans styrdokument
- har vana av att analysera lärmiljöer och kunna stimulera till arbetsformer och arbetssätt inom ramen för ett inkluderande arbetssätt
-har erfarenhet av att hantera IT-baserade arbetsredskap och läromedel som främjar kunskapsutveckling
– har intresse av att fördjupa dina kunskaper inom området dövblindhet
- har god förmåga att använda svenska språket i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

-erfarenhet av att arbeta med barn och elever med medfödd och förvärvad dövblindhet
-erfarenhet av punktskriftsinlärning
-erfarenhet av arbete där teckenspråk i taktil form ingår som en självklar del i kommunikation och samspel
- erfarenhet och kunskap om digitala verktyg som främjar kunskapsutveckling
- erfarenhet av mångkulturell lärmiljö
- förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska, i samband med internationella kontakter och för att ta del av forskningsresultat

Vi fäster stor vikt vid personliga kompetenser som samarbetsförmåga, utvecklingsförmåga samt förändringsbenägenhet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef resurscenter Mia Martini

Enhetschef Elisabet Sepúlveda
010-473 5130
Enhetschef Pia-Lotta Sahlström
010-473 54 15

Sammanfattning

Besöksadress

Magasinsgatan 11 Härnösand
None

Postadress

Box 1100
Härnösand, 87129

Liknande jobb


Verksamhetsnära specialpedagog

Verksamhetsnära specialpedagog

3 maj 2024

Granåsskolan söker en utvecklingsintresserad specialpedagog!

Granåsskolan söker en utvecklingsintresserad specialpedagog!

3 maj 2024

Specialpedagog åk 4-6 till Kvibergsskolan

Specialpedagog åk 4-6 till Kvibergsskolan

2 maj 2024

Specialpedagog 40 %

Specialpedagog 40 %

30 april 2024