Rättsavdelningen, rättsenhet Mitt söker en arkivhandläggare till Gävle

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. Polisregion Mitt består av polisområdena Uppsala, Västmanland och Gävleborg.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare, varav ca 60 inom region Mitt, som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna och hantera ärenden om utlämnade av allmänna handlingar, informationsförvaltning och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Informationsförvaltningen innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamhet inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Vi söker nu en arkivhandläggare för tidsbegränsad visstidsanställning i Gävle


ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter är huvudsakligen att arbeta med att ordna och förteckna de gamla arkiven och göra handlingar klara för leverans till slutarkiv. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
- Gymnasieutbildning
- Erfarenhet av arbeta inom arkiv


Det är meriterande om du har:
- Arkivvetenskap 30 hp/20 p eller motsvarande utbildning inom arkvivård, ordnande och förtecknande
- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med it-stöd
- Erfarenhet av att jobba som arkivassistent eller motsvarande inom offentlig sektor






ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Polismyndigheten erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi eftersträvar en jämnare könsfördelning på alla befattningar. Förutom jämställdhet eftersträvar Polismyndigheten en ökad mångfald på arbetsplatsen och välkomnar sökande med olika etnisk bakgrund.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före
anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen



Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gruppchef Dennis Hagman
010-56 77 600
Chef Stöd/Service LPO Östhammar Fredrik Andersson

Gruppchef PKC Maarit Lundgren
010-567 53 82
Lokalpolisområdeschef John Köhler
010-56 784 78
Gruppchef Charlotta Färdig
010-5676934
11414 Hans Andersson

Sektionschef Kjell Timmerholm

Gruppchef Peter Jonsson
010-5675774
Gruppchef Henrik Keventer
010-567 63 50
Gruppchef Rosita Widh
010-5675277

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Mitt
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, upphör: 2016-12-31 .
  • Publicerat: 8 juni 2016

Besöksadress

Svartbäcksgatan 49 75003 Uppsala
None

Postadress

Box 3007
Uppsala, 75003

Liknande jobb


6 maj 2024