Redovisningsansvarig

Redovisningsansvarig

Arbetsbeskrivning

Om Friab
Vi verkar för att förändra livet för barn, unga och vuxna som behöver omsorg, omtanke och behandling som leder till positiv förändring. Med hög kompetens, stort engagemang och ett varmt bemötande arbetar vi för att skapa en positiv miljö med individen i fokus. Friab grundades år 2001 och består av flera specialiserade verksamheter som tillsammans utgör en organisation med stor bredd.

Koncernen har växt och vi på Friab söker därför en ny kollega som redovisningsansvarig till vårt huvudkontor i Helsingborg. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med övriga kollegor på ekonomiavdelningen och dessutom ha löpande kontakt med enhets- och affärsområdeschefer.

Om tjänsten
Tjänsten är en kvalificerad och bred roll där du får ett helhetsansvar och självständigt kan styra ditt arbete. Du kommer bland annat att arbeta med:

- Helhetsansvar och löpande bokföring för några av koncernens bolag

- Kvalitetssäkra och stämma av månads-, kvartals- och årsbokslut

- Analys och upprättande av månadsrapporter

- Upprätta årsredovisningar

- Kontakt med myndigheter och revisorer

- Skatt- och momsredovisning

- Budget- och prognosarbete

- Bidra till koncernens rapportering och uppföljning

- Analyser och utredningar efter behov

- Hantering av anläggningsregister och leasingavtal

- Ha en ledande roll i att digitalisera och driva utvecklingen av ekonomifunktionens processer och rutiner framåt

Eftersom vi är en koncern som växer och ständigt förändras kommer tjänsten och arbetsuppgifterna variera över tid, beroende på vilken ekonomisk uppföljning som är relevant.

Om dig
Vi söker dig som har en examen i ekonomi eller motsvarande akademisk examen och flerårig erfarenhet av kvalificerad redovisning, gärna från revision. Vi ser att du har en bred kompetens och klarar av mer komplexa redovisningsuppgifter. Det är meriterande om du har kunskap om koncernredovisning och IFRS.

Rollen förutsätter att du är lösningsorienterad, har hög känsla för service och är noggrann. Det är viktigt att du trivs med att arbeta självständigt, kan ta egna initiativ och driver arbetet framåt. Du ser möjligheter till att förbättra och effektivisera rutiner och processer och har förmåga att leda en grupp i detta arbete. På sikt ser vi även att du ska kunna ta en mer ledande roll på avdelningen.

Du är en positiv lagspelare som har lätt att samarbeta med andra. Du trivs med att organisera och strukturera arbetsflödet och är van vid att arbeta mot deadlines. Vi ser att du har goda kunskaper i Excel.

För närvarande arbetar vi i Fortnox och i Edison.

Friab erbjuder
Friab erbjuder en flexibilitet och stor möjlighet att påverka din egen utveckling. Vår kultur bygger på öppenhet och omtanke och ger dig de möjlighet du behöver för att växa.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Rekryteringsprocessen
Rekrytering kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden, och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden går ut. Som ett led i rekryteringsprocessen kommer även personlighetstester att tillämpas.

Den som erbjuds anställning krävs enligt lagen om registerkontroll utdrag ur rikspolisstyrelses belastningsregister.

Sista ansökningsdag: 2023-05-19.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Friab
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 april 2023
  • Ansök senast: 19 maj 2023

Liknande jobb


Redovisningsekonom- Motala

Redovisningsekonom- Motala

3 maj 2024

16 april 2024

16 april 2024