OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Du tar dig snabbt och säkert med tåg eller på motorväg mellan orterna. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.
I kommunen arbetar drygt 1500 medarbetare med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 13 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, bidrag till studielitteratur, möjlighet till privatbilleasing och mycket annat. Hos oss finns närhet till de du samarbetar med och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Lilla Edets kommun söker nu en redovisningsansvarig till ekonomiavdelningen.
Ekonomiavdelningen samordnar processer kring budget, uppföljning, redovisning och intern kontroll. Tjänsten är placerad inom kommunledningsförvaltningen.
I din roll som redovisningsansvarig har du ett samordningsansvar för delårsbokslut och årsbokslut, här ingår även koncernredovisning. Du har även ansvar för kommunens anläggningsregister, pensionsredovisning, systemförvaltning av ekonomisystem och i viss mån löpande redovisning. I din tjänst ingår också att hålla dig uppdaterad kring förändringar i lagstiftning och rekommendationer.
Lilla Edets kommun är delägare i SOLTAK AB vars uppgift är att samordna och effektivisera stödtjänster. Lilla Edets kommun har lagt över ekonomi- och löneadministration samt IT-drift och -support till SOLTAK AB. Du deltar aktivt i det nätverk som skapats av berörda SOLTAKs kommuner för att diskutera gemensamma redovisningsfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleutbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Du har några års erfarenhet inom redovisningsområdet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av en liknande roll inom kommun, landsting eller stat. Vi ser gärna att du har erfarenhet av och en vilja att arbeta med utveckling, att med hjälp av ny teknik effektivisera och förenkla ekonomiarbetet. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Hos oss får du utrymme att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det ger möjlighet att se helheter och lära sig en kommuns olika funktioner. Det innebär också att vi ställer höga krav på förmågan att kunna prioritera i sina arbetsuppgifter och vara flexibel utifrån helhetens bästa.
Som person är du noggrann och ansvarsfull, kan arbeta självständigt samt har förmågan att utreda, prioritera och strukturera. Arbetets karaktär ställer höga krav på noggrannhet, ordning och reda varför du bör vara organiserad, noggrann och systematisk. Det är viktigt att du är lyhörd för behov och önskemål samt har en god förmåga att kommunicera och möta människor på ett positivt sätt.
Vi vill ha en lagspelare som även kan arbeta självständigt, med målet att tänka nytt för att tillsammans förändra och förbättra rutiner och processer.
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Läs gärna mer om vår kommun på lillaedet.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Lilla Edets kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Vi vill ha din ansökan via www.offentligajobb.se.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Palm
0520-65 95 04
Susanne Samuelsson
0520-65 95 16
Ulla Persson
0520-65 95 00
Maud Wik
0520-65 96 60
Jan Erlandsson
0520-49 41 19
Daniel Åhman
0520-65 95 68
Roger Jansson
0520-65 95 72
Majbritt Eriksson
0520-65 95 35
Susanne Lindqvist
Bertil Nylén
0520-65 97 92