Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg präglar samhällsutvecklingen. Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och ca 1100 är anställda i kommunen. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av 10 bebodda öar.





ARBETSUPPGIFTER
Kommunstyrelsens förvaltning leder och samordnar kommunens strategiska planering utifrån ett helhetsperspektiv. Förvaltningen leder och utvecklar centrala lednings- och stödprocesser. Syftet är att kommunens förvaltningar och bolag ska kunna bedriva effektiv och ändamålsenlig verksamhet och att Öckerö kommun utvecklas i riktning mot visionen.
Öckerö kommun är inne i en förändring av organisationen, där kommunstyrelsen har ett ökat fokus på styrning, ledning och strategiska frågor. Kommunstyrelsens förvaltning arbetar utifrån en matrismodell där förvaltningens processer går horisontellt i kommunens organisation. Syftet är att stärka helheten och bidra till en effektiv och flexibel organisation.
Tjänsten är placerad inom en av kommunstyrelsens tre avdelningar. Avdelningen för ekonomi, inköp och upphandling, IT och digitalisering. Avdelningen ansvarar för ekonomifrågor, upphandling och inköpsfrågor samt frågor kring IT och digitalisering och här finns 17 medarbetare, varav 6 ekonomer.
Ditt uppdrag är att arbeta med kommunens redovisning och att självständigt sammanställa delårs- och helårsbokslut inklusive koncernredovisning. Arbetet består även av budget- och prognosarbete inklusive ekonomiska analyser. Uppdraget innebär samarbete med koncernens ekonomer och att vara behjälplig i redovisningsfrågor internt samt mot våra revisorer.


KVALIFIKATIONER
Som redovisningsekonom behöver du en förmåga att driva och utveckla processer, men också bidra till att skapa engagemang hos kollegor och medarbetare i förvaltningarna. Du behöver ha kunskaper inom:
• kvalificerad redovisning, så som månads-, delårs, årsbokslut samt årsredovisning
• moms- och skatteredovisning samt deklaration
• löpande bokföring inklusive periodiska avstämningar av huvudbokskonton

För den här tjänsten krävs att du har förvaltnings- eller civilekonomutbildning. Du ska ha mycket god datorvana och erfarenhet av arbete i windowsmiljö och Officepaketet, i synnerhet Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom offentlig verksamhet. Arbetet förutsätter att du har ett konsultativt arbetssätt, förmåga att se helheten, mycket goda redovisningskunskaper samt kan göra kvalificerade analyser och bedömningar.

Vi värdesätter ett gott samarbete och lägger därmed stor vikt vid dina personliga egenskaper samt att du kan uttrycka dig väl i både tal som skrift.
Hos oss får du möjlighet att jobba tillsammans med kollegor som uttrycker att deras arbete kännetecknas av arbetsglädje. Det är högt tempo men vi gillar att lösa uppgiften tillsammans.

VI ERBJUDER
Öckerö kommun är arbetsplatsen för dig som vill bidra till ett hållbart samhälle och en enklare vardag för våra invånare, företagare och besökare. Vi söker dig som är engagerad och vill vara delaktig i att ständigt förbättra och utveckla vår kommun. Tillit, mod, engagemang och nytänkande är våra ledord. Vi vill vara en organisation där vi ger varandra förutsättningar att göra vårt bästa.

Vi erbjuder en tjänst i en organisation och verksamhet som är under utveckling och i ett spännande skede. I Öckerö kommuns nytagna riktlinje för distansarbete finns viss möjlighet till att arbeta på distans.



ÖVRIGT
I denna rekrytering har vi gjort våra medieval och undanber oss därför kontakt från försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Öckerö kommun, Ekonomienheten
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024