Redovisningsekonom med IT/systemkunskap till Polisens Adm Center i Lkpg

Redovisningsekonom med IT/systemkunskap till Polisens Adm Center i Lkpg

Arbetsbeskrivning

OM ARBETSPLATSEN
Vill du vara med och bidra i Polisens fortsatta utvecklingsarbete? Då kan det här vara något för dig! Polismyndigheten är i en expansiv tillväxt, då vi ska bli 10 000 fler fram till 2024. Vi söker nu en utvecklingsinriktad senior redovisningsekonom med kunskap om IT och ekonomiadministrativa system till Polisens Administrativa Center (PAC) i Linköping.
Myndigheten består av cirka 33 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Ekonomiavdelningen spelar en viktig roll i Polismyndighetens utveckling och tillväxt genom sitt ansvar för bl.a. myndighetens finansiella styrning, verksamhetsstyrning, inköps- och upphandlingsverksamhet, service, miljöledning, lokalförsörjning. Vid ekonomiavdelningen finns ca 400 anställda.
PAC Ekonomi är en sektion inom Enheten för finansiell styrning inom Ekonomiavdelningen och är placerat i Linköping. PAC Ekonomi ansvarar för hela polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Sektionen svarar för att säkerställa att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen bemannar myndighetens support gällande ekonomiadministrativa frågor. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i fyra grupper med en gruppchef vardera, Kund, Leverantör, Fakturasamordning och Redovisning.
Sektionen driver och deltar i en hel del utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet. Sektionen är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bl.a. innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter. Detta kommer att påverka både våra framtida arbetssätt och organisation.
Till redovisningsgruppen söker vi en senior redovisningsekonom med särskilt intresse för system, som kan bidra till att utveckla den ekonomiska redovisningen till framtidens förutsättningar och krav. Gruppen består av 10 medarbetare och leds av redovisningschefen. Arbetet kommer att präglas av det förändringsarbete vi står inför, vilket innebär att digitaliseringsfrågorna kommer att vara i fokus och ställa krav på utvecklade arbetssätt och kompetenser.
ARBETSUPPGIFTER
I redovisningsgruppen hanteras redovisning av bland annat anläggningstillgångar, lager, personalkostnader, bidrag, betalningar, avgifter, moms m.m. Vi hanterar även Polismyndighetens ekonomi- och rutinhandbok, bokslutsanvisningar, kodplan och upprättande av finansiella delarna i årsredovisningen för att nämna några uppgifter.
Som redovisningsekonom med system och IT kompetens är du övergripande ansvarig för systemrelaterade frågor från redovisningsperspektivet. Du fungerar som ett dagligt användarstöd på arbetsplatsen och är kontaktperson mot it/ förvaltningen.
Du hanterar komplexa redovisningsfrågor, registerunderhåll och verksamhetsnära utvecklingar. Du genomför analyser, kontroller och utsökningar i redovisningssystemet. Du kommer också att arbeta med utbildning i systemfrågor.
Vid en kommande upphandling av nytt ekonomisystem är du en nyckelperson, i det kortare perspektivet är du ledande och bidrar till att föreslå förbättringar och förenklingar i vårt befintliga system UBW.
Gruppen driver och deltar i utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet. Digitaliseringsfrågorna kommer att vara centrala i utvecklingsarbetet på avdelningen, denna roll är en nyckelposition i kommande digitaliseringsresa.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som:
• har akademisk utbildning inom ekonomi eller annan relevant utbildning
• har flera års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete
• har erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• har erfarenhet av större/komplexa affärssystem så som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• har erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer
• har erfarenhet av delaktighet i byte av (hela eller delar) affärssystem eller liknande projekt
• har god vana av att arbeta i Officepaketet
Som person har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi värdesätter din vilja och förmåga att driva och utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha en vilja att lära nytt och att vara förändringsbenägen är även viktigt.
Du är noggrann och resultatorienterad och kan planera ditt arbete i förhållande till verksamhetens behov och arbetstoppar på ett bra sätt. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta både självständigt och att samarbeta i grupp. Du har även intresse för digital utveckling.
Arbetet kräver att du har en god förmåga att sätta dig in i komplexa sammanhang och har förståelse för teknik och tekniska lösningar. Vi värdesätter även din höga integritet och förmåga att arbeta strukturerat.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
KONTAKT
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Cecilia Nord, tfn 010-56 35 140, cecilia.nord@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Charlotte Ryrberg, tfn 010-56 36 431
Fackliga företrädare
SACO, Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-567 70 92
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn 0732-490 422
ÖVRIGT
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Linköping
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2021!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN ÖSTERGÖTLAND LINKÖPING
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2020
  • Ansök senast: 29 januari 2021

Postadress

BRIGADGATAN 13
LINKÖPING, 58103

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024