Regeringen söker generaldirektör och chef till Trafikanalys

Arbetsbeskrivning

Trafikanalys har till huvuduppgift att, med utgångspunkt i de transportpolitiska målen, utvärdera och analysera samt redovisa effekter av föreslagna och genomförda åtgärder inom transportområdet. Vidare ska myndigheten ansvara för att samla in, sammanställa och sprida officiell statistik om transporter och kommunikationer. Myndigheten ska inom sitt ansvarsområde bistå regeringen med underlag och rekommendationer. Trafikanalys ska även bedriva omvärldsanalys och omvärldsbevakning, med tonvikt på transportsystemets och transportpolitikens utveckling i EU och dess effekter på Sverige.

Myndigheten har ca 40 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm, verksamhet bedrivs också i Östersund.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare med
• God kunskap om och erfarenhet av statsförvaltningen och dess beslutsprocesser, inklusive kopplingar till EU.
• Erfarenhet av ledningsarbete i förvaltningsmyndighet, gärna Regeringskansliet
• Mycket god analytisk förmåga och systemsyn.
• Förståelse för de politiska strukturer som myndigheten verkar i och samverkar med.
• Erfarenhet av att arbeta strategiskt med intern styrning och kontroll.
• Kunskaper och insikter om utmaningar och möjligheter för ett hållbart transportsystem.
• Goda kunskaper i svenska och engelska.
• Akademisk examen eller motsvarande.

Du ska också ha förmåga att
• Leda, entusiasmera och utveckla en kunskapsintensiv organisation med verksamhet på flera orter.
• Se och analysera komplexa samband samt göra sektorsövergripande jämförelser.
• Arbeta strukturerat, med högt kvalitetsmedvetande och med hög integritet och gott omdöme.
• Förstå och hantera de särskilda krav som ställs på statistikansvariga myndigheter.
• Kommunicera väl och på ett professionellt sätt företräda myndigheten internt och externt, även internationellt.
• Vara drivande, lösnings- och resultatorienterad.
• Samverka och skapa goda relationer med andra för myndigheten viktiga aktörer såsom myndigheter, organisationer, forskningsinstitutioner och näringsliv.
• Leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur.
• Arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
• Företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.

Det är meriterade om du har
• Erfarenhet av forskning, analys och utvärderingsverksamhet från universitet och högskolor, forskningsinstitut, eller vid för verksamheten annan relevant myndighet.
• Erfarenhet av arbete inom EU-institution.
• Goda nätverk inom transportsektorn och angränsande sektorer. 
 
Mer information
Mer information om befattningen lämnas av statssekreterare Mattias Landgren och enhetschef Ulrika Rosenberg Sand. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Frida Ragnhäll eller Michael Östervall vid kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.
 
Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.
 
Intresseanmälan
Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive cv senast den 6 maj 2019 till Infrastrukturdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett kuvert märkt med referensnummer I2019/01159/SVS Ange din postadress och ditt telefonnummer i intresseanmälan.

En bekräftelse på att vi har mottagit din intresseanmälan skickas till dig efter sista ansökningsdag.



Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • -
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 april 2019

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommundirektör

Kommundirektör

8 februari 2024