Regeringen söker generaldirektör till Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för arbetsmiljökunskap är en ny myndighet som avses påbörja sin verksamhet den 1 juni 2018. Den nya myndigheten ska vara regeringens kunskapscentrum för arbetsmiljö och ska samverka med övriga aktörer inom arbetsmiljöområdet. Myndigheten ska sammanställa och sprida kunskap om arbetsmiljö och utvärdera arbetsmiljöpolitiken, men inte utföra eller finansiera forskning. Vidare ska myndigheten biträda regeringen i det internationella samarbetet och bli nationell kontaktpunkt i frågor som gäller kunskap om och utvärdering av arbetsmiljö. I ansvaret ingår även att arbeta med frågor om företagshälsovården.

Myndigheten ska bevaka kunskapsutvecklingen inom området arbetsmiljö. Det omfattar att bevaka forskning och debatt om arbetsmiljö samt bevaka andra myndigheter och organisationers rapportering om arbetsmiljö. Syftet är att fylla de kunskapsbehov som finns inom arbetsmiljöområdet. Med utgångspunkt i de nationella arbetsmiljöpolitiska målen ska myndigheten utvärdera och analysera utformningen, genomförandet och effekterna av arbetsmiljöpolitiken.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap ska vara lokaliserad i Gävle och kommer att ha cirka 20 - 30 årsarbetskrafter. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare med
• erfarenhet av att leda och utveckla kunskapsintensiv verksamhet,
• förtrogenhet med det vetenskapliga området och dess processer,
• erfarenhet av att som chef leda och utveckla organisationer,
• goda kunskaper om och flerårig erfarenhet från statlig förvaltning och dess beslutsprocesser,
• god förståelse för partssystemet och den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• goda kunskaper i svenska och engelska,
• akademisk examen eller motsvarande.

Du ska ha förmåga att 
• med god social kompetens utveckla ett gott samarbete,
• leda på ett strategiskt och effektivt sätt,
• företräda myndigheten på ett professionellt och förtroendefullt sätt,
• vara en skicklig kommunikatör som kan förmedla myndighetens roll, uppdrag och verksamhet,
• samverka och skapa goda relationer med olika parter där insatser och aktiviteter måste samordnas,
• kunna verka och företräda myndigheten i både nationella och internationella sammanhang,
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning,
• leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.

Det är meriterande om du har
• kunskap och erfarenhet inom arbetsmiljö- eller arbetslivsområdet,
• kunskap om arbetslivets utmaningar och behov av utveckling, t.ex. kopplingen mellan arbetsmiljösjukdomar och organisatoriska och sociala faktorer eller digitaliseringens konsekvenser och möjligheter i samhället,
• erfarenhet av att bygga upp en verksamhet,
• erfarenhet från Regeringskansliet eller annan statlig myndighet,
• forskarutbildning och erfarenhet av akademisk forskning,
• erfarenhet av och intresse för internationellt samarbete,
• kunskap om och erfarenhet av utvärderande verksamhet,
• kunskap om skillnader mellan kvinnor och mäns arbetsmiljö.

Mer information
För mer information om befattningen kontakta Irene Wennemo, statssekreterare eller Karin Söderberg, enhetschef, båda Arbetsmarknadsdepartementet. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Frida Ragnhäll eller Jan Lindberg, kansliet för chefsförsörjning av myndighetschefer. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 1000.

Denna rekrytering omfattas inte av sekretess.

Intresseanmälan
Välkommen att registrera din intresseanmälan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 december.

 


Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 november 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommundirektör

Kommundirektör

8 februari 2024