Registrator

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda kustnära samhället med framtidstro och utveckling.

Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 25000 invånare, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhetssyn, öppenhet och delaktighet är ledord i vår organisation.

Som registrator arbetar du på kansliet som tillhör sektorn för stödfunktioner. Kansliet har sexton medarbetare och ansvarar för administration till politiken, juridiska frågor, utredningar, diarium, arkiv, överförmyndarverksamhet mm. Avdelningen är en stödfunktion med uppgifter som spänner över alla sektorer och styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer.

ARBETSUPPGIFTER
Registratorns uppdrag innebär bl.a. att
• ordna, vårda och förteckna kommunens arkiv samt ge råd och service till arkivets användare och besökare
• via diarium och arkiv upprätthålla en struktur för handlingar som upprättas, kommer in till eller skickas från förvaltningen samt bedriva kontinuerlig aktvård
• avgöra eller medverka vid bedömningar av hur ärenden ska handläggas/utredas och initiera att handläggningskedjan samt ärendeprocessen startar
• stödja utredarna i servicen till utskott och nämnder såväl praktiskt, i samband med sammanträden, som administrativt t ex expediering av protokoll, förrättningsrapporter mm
• ge service till kunder inom förvaltningen och externt: att lämna ut uppgifter, information, handlingar eller förmedla kontakter till handläggare och andra
• utveckla de administrativa processerna och då använda IT-stöd för att förenkla och effektivisera arbetet

Även andra inom kansliet förekommande administrativa arbetsuppgifter kan bli aktuella.

Det är hit allmänheten, massmedia m.fl. vänder sig för att hitta rätt i organisationen och få kunskap om kommunens ärenden och beslut och även frågor som rör de olika verksamheterna i kommunen.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som registrator krävs erfarenhet av ärendeprocess, diarieföring och arkivadministration.

Vi söker dig som är arkivarie- eller registratorsutbildad, gärna diplomerad registrator, alternativt har god vana av registratorsarbete. Du ska även ha mycket god datorvana och erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem. Du är noggrann och van att arbeta självständigt. Du har lätt för att samarbeta och ett väl utvecklat sinne för service.
Erfarenhet från liknande arbete är meriterande. Eftergymnasial utbildning är ett krav.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Doris Eliasson
0303-738324
De fackliga företrädarna nås via kommunens växel
0303-73 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stenungsunds kommun, Kanslienheten Stenungsund
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
  • Publicerat: 19 februari 2014

Besöksadress

Strandvägen 15 44482 Stenungsund
None

Postadress

444 82, Stenungsund
Stenungsund, 44482

Liknande jobb


14 maj 2024

Registrator till enheten för stöd och utveckling

Registrator till enheten för stöd och utveckling

10 maj 2024

Skaraborgs tingsrätt söker registrator

Skaraborgs tingsrätt söker registrator

10 maj 2024