Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

Enheten för nämndsekretariat och registratur

Vill du arbeta med informationsförvaltning i nära kontakt med både medarbetare och medborgare? Nu söker vi registratorer till Uppsala kommun! Du får möjlighet att strategiskt och långsiktigt bidra till att utveckla och effektivisera Uppsala kommuns informationshantering och informationsförvaltning.

Avdelningen för kansli styr och stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering inklusive ärendehantering, registrering och arkiv för kommunstyrelsen och nämnderna. Uppsala kommun är inne i ett skede av stora förändringar och arbetar med att utveckla informationsförvaltningen och införa e-arkiv. Vi förbereder för att övergå till verksamhetsbaserad arkivredovisning för att bättre möta framtidens utmaningar och utveckla vår ärendeprocess. Avdelningen består för närvarande av ca 85 medarbetare och arbetet sker i nära samarbete med kommunens olika nämnder och förvaltningar.

Ditt uppdrag
Arbetet som registrator är händelserikt och omfattar bland annat ärendehantering, registrering, arkivering, utlämnande av allmän handling samt utbildning och råd och stöd till handläggare och chefer. Du kan också ha rollen som arkivsamordnare för verksamheten och där ingår bland annat att ta fram styrdokument och att stödja och utbilda medarbetare i informationsförvaltning. Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet och du fungerar som ett stöd för verksamheten i frågor som rör offentlighet och sekretess. Tillsammans med övriga medarbetare inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer och stödjer förvaltningarna i verksamhetsutveckling. Uppsala kommun ligger i framkant med att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-arkiv.

Din bakgrund
Vi söker dig som har utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, statskunskap, juridik eller motsvarande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av informationsförvaltning inom offentlig sektor och/eller kommun. Meriterande är även erfarenhet av registrering, ärendehantering och arkivering, utlämnande av allmän handling, framtagande av rutiner och riktlinjer, framtagande av/arbete med styrdokument och stöd och rådgivning till handläggare och chefer. Önskvärt är också erfarenhet av genomförande av utbildningar och att du drivit och deltagit i projekt och större processer. Även erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning, digitaliseringsprojekt och e-arkiv ses som meriterande. Vidare ska du ha god kännedom om en myndighets ärende- och dokumenthantering och om lagstiftningen inom området. Goda datakunskaper och goda kunskaper i att uttrycka sig i tal och skrift på svenska är en förutsättning för arbetet. Kunskaper i projektledning och processledning är meriterande.

Som person är du bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du tar ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Enhetschef Martina Bruzelius, 018-727 84 19
Lotta Engström 018-727 08 21 (#)

Facklig företrädare:
Vision Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Akademikerförbundet SSR/SACO Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 oktober 2020
  • Ansök senast: 10 november 2020

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


27 november 2020

Nämndsadministratör

Nämndsadministratör

26 november 2020

Kommunarkivarie

Kommunarkivarie

24 november 2020

Huvudregistrator till Kungälvs kommun

Huvudregistrator till Kungälvs kommun

24 november 2020