Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) är kunskapsmyndighet för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Det gör vi genom auktorisation och tillsyn. Myndigheten har även uppdraget att ge internationellt adopterade stöd i samband med ursprungssökning.
Myndighetens största målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, landsting och det civila samhället.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första HBTQi-certifierade myndighet.
MFoF har föreskriftsrätt, utfärdar allmänna råd, betalar ut statsbidrag samt ansvarar för officiell statistik.
MFoF finns i Skellefteå. I dagsläget är vi 36 anställda. Vi söker nu registrator med placering i Skellefteå för tillsättning snarast. Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet som erbjuder kunskap för att alla barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som registrator ingår i stabsfunktionen och är direkt underställd stabschefen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
Arbeta med dokumenthantering, vilket innefattar posthantering, diarieföring, fördelning av ärenden, utlämning av handlingar samt avsluta diarieförda ärenden.
Som specialist inom ditt område ska du handleda, ge råd och stöd till våra handläggare.
Du planerar och genomför utbildningar i exempelvis vårt diarieföringssystem W3D3 till myndighetens medarbetare och chefer.
Rollen som registrator handlar till stor del om dokumentkontroll då handläggarna utför de flesta uppgifter kopplat till sina egna ärenden själva.
Du bidrar gemensamt med dina kolleger i arbetsgruppen till en rättssäker och effektiv hantering av myndighetens ärenden.
Andra förekommande administrativa arbetsuppgifter inom myndigheten.

Kvalifikationskrav
Du ska ha arbetslivserfarenhet som innefattar registratorserfarenhet och du har kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem, gärna inom W3D3.
Du har eftergymnasialutbildning inom registratur och/eller arkiv- och informationshantering eller likande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.
Du är noggrann, lösningsfokuserad, engagerad och har ett högt säkerhetstänk i ditt arbete.
Det är viktigt att du har en god förmåga att kunna analysera, strukturera samt prioritera information och ärenden du arbetar med.
Arbetstempot kan vara högt periodvis så stresstålighet är en fördel.
Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
Du har god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning.
Du ska ha god initiativförmåga och som vill utveckla myndighetens registratur.
Du kommer ingå i ett team där god samarbetsförmåga och kommunikation krävs, med förmåga att arbeta självständigt men även grupp. Vidare bidrar du aktivt till en bra stämning i arbetslaget.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast efter överenskommelse. Provanställning tillämpas.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Sista dag att ansöka är den 15 december 2022.
Skicka din ansökan med e-post till info@mfof.se eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Kom ihåg att ange diarienummer AD 2022-1705.

Sammanfattning

Postadress

Nygatan 40 B
Skellefteå, 93131

Liknande jobb


Registrator till utbildningsförvaltningen

Registrator till utbildningsförvaltningen

21 maj 2024

21 maj 2024

Registrator, vik

Registrator, vik

17 maj 2024

16 maj 2024