Registrator med arkivkunskaper

Registrator med arkivkunskaper

Arbetsbeskrivning

Är du en flexibel lagspelare som vill vara med och utforma informationsförvaltningen på Riksbanken? Lockas du av att arbeta i en miljö som präglas av engagemang och gott samarbete? Tycker du om att ha varierande arbetsuppgifter med fokus på ordning och reda? I så fall kan du vara den personen vi söker!

Välkommen till en spännande arbetsplats där händelser i omvärlden påverkar din arbetsdag.

Enheten för upphandling, registratur och arkiv, URA, vid avdelningen för verksamhetssupport på Riksbanken söker en ny medarbetare som ska ersätta en av registratorerna som går i pension. Den nya medarbetaren ska arbeta både på registrators- och arkivfunktionen och även ge upphandlingsfunktionen administrativt stöd.

I likhet med de flesta andra myndigheter ansvarar registraturen på Riksbanken för det digitala ärendehanteringssystemet, registrerar ärenden och stödjer verksamheten i diarieföringsfrågor. Registraturen är alltså en servicefunktion för såväl personalen på Riksbanken som för allmänheten, media, osv. 

Registraturen ska vara bemannad varje helgfri vardag. Eftersom funktionen ansvarar för den fysiska postöppningen behöver medarbetaren huvudsakligen vara på plats på kontoret.

I ARBETET INGÅR OCKSÅ ATT


• svara på interna frågor om informationshanteringen,
• initiera och följa upp utlämnanden av allmänna handlingar,
• kvalitetssäkra diarieföringen i ärendehanteringssystemet,
• hantera säkerhetsskyddsklassificerad information, och
• bistå arkivfunktionen i det löpande arbetet.

Inom ramen för stödet till arkivfunktionen ingår bland annat gallringsutredningar, uppdatering av verksamhetsbaserade informationshanteringsplaner och arkivvård av både analogt och digitalt arkivmaterial. Sedan 2015 sker all arkivbildning på Riksbanken digitalt där e-arkivet har en central roll.

Administrativt stöd till upphandlingsfunktionen i olika frågor, till exempel efterannonsering av upphandlingar, omfattas också. Vid behov förväntas du upprätta styrande dokument som rör enhetens frågor. 

DITT TEAM
Den här rekryteringen är ett led i generationsväxlingen på registraturen och arkivet. Registratorerna och arkivarierna arbetar som ett team och eftersom ett par av medarbetarna är förhållandevis nyanställda på Riksbanken finns det stora möjligheter att utveckla arbetet tillsammans. 

Upphandlingsfunktionen består av en juridisk expert, en upphandlingsspecialist och en controller. De stöttar hela Riksbanken i frågor som rör upphandlingar och avtalsförvaltning.  

MER OM DIG
Du har registratorsutbildning eller annan utbildning som Riksbanken bedömer relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har en högskoleutbildning inom t.ex. arkiv- och informationsvetenskap.

Vi söker dig som har minst ett par års erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning. Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet av arkivuppgifter.

Du har goda kunskaper om offentlighetslagstiftningen och sekretessfrågor. Eftersom du kommer att arbeta i digitala system, förutsätter vi att du är en intresserad och van IT-användare med goda kunskaper i MS Office. Du är dessutom nyfiken på hur arbetsprocesser kan effektiviseras med hjälp av IT-stöd. Du ska ha mycket goda kunskaper i tal och skrift på svenska och även kunna uttrycka dig väl på engelska i tal och skrift.

Du kommer att ha många olika arbetsuppgifter. Det förutsätter att du är ansvarstagande, flexibel och kan strukturera ditt arbete på ett för verksamheten ändamålsenligt sätt. Du ska kunna göra riktiga prioriteringar även när arbetsbelastningen är hög. Du är noggrann, självgående och kan arbeta självständigt. 

Tjänsten innebär att stötta myndighetens medarbetare i diarieföring och svara på frågor från allmänheten. Därför behöver du vara serviceinriktad och ha ett gott omdöme. 

Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver därför att du har lätt för att samarbeta med olika personalkategorier och skapa goda relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning om sex månader. Tjänsten är säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. En säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning med säkerhetsintervju kommer att göras på slutkandidaten.  

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.

Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 28 februari 2022. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor.

Arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så lämnar du in dessa längre fram i processen om det blir aktuellt. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig.

Vi återkopplar till dig via e-post och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något.

Kontaktperson

Kristina Ulgemo

Enhetschef

kristina.ulgemo@riksbank.se

08-787 03 41

 

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 februari 2022
  • Ansök senast: 28 mars 2022

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


Registrator

Registrator

7 maj 2024