Registrator till Samhällsbyggnadsförvaltningen

Registrator till Samhällsbyggnadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 400 medarbetare.


Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.



Inom Samhällsbyggnadsförvaltningen finns åtta enheter, däribland en stabsenhet som ger stöd åt både chefer och medarbetare.

Enheten har ett nära samarbete med övriga funktioner inom Samhällsbyggnadsförvaltningen, där totalt 125 personer arbetar.

Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vår kollega har flyttat norrut och vi söker nu en huvudregistrator till vår förvaltning.

Vi söker dig som har erfarenhet av diarieföring och registrering av handlingar i offentlig förvaltning. Men söker också dig som vill vara den medarbetare som förvaltningen kan luta sig emot när det gäller informationshantering. Du gillar ordning och reda och har en god förmåga att se förbättringsmöjligheter.

Som huvudregistrator på Samhällsbyggnadsförvaltningen är du en nyckelperson i arbetet med ärendehantering och administration och kommer ha överblick över hela förvaltningens flöden av ärenden. Du kommer bland annat fördela ärenden, ta hand om remisser, synpunktshantering med mera.

Vi är mitt i en utvecklingsresa för vår förvaltning där målet är att digitalisera hela processer, bland annat diarieföring. Detta medför stora förändringar som påverkar både organisationen och våra arbetssätt. Det ställer också krav på att kunna upprätthålla de allt högre insynskraven som ställs på vår verksamhet. Du kommer att vara navet i förvaltningens informationshantering och måste kunna bedöma hur olika typer av information ska hanteras på ett juridiskt korrekt sätt. Du har ett helhetsperspektiv med fokus på utveckling och ett stort intresse för digital informationshantering.
Arbetet som registrator hos oss innebär en nära kontakt med chefer och medarbetare. Du fungerar som ett konsultativt stöd mot verksamheterna och ger råd och stöd i både system- informations- och ärendehanteringsfrågor utifrån de lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen inom offentlig förvaltning. 

I din roll kommer du att:

- Ansvara för att analysera, utveckla och förbättra befintliga processer kring registratur, diarium och administration
- Ansvara för förvaltningens informationshanteringsplan
- Genomföra utbildningar och informationsinsatser inom ansvarsområdet
- Ansvarar för posthantering, registrering och bedömning av handlingar
- Ansvara för en kvalitetssäkrad diarieföring och förvaltning av handlingar
- Ansvara för utlämnande av allmän handling
- Agera objektspecialist för vårt ärendehanteringssystem, Public 360
- Introducera och stödja handläggare och andra användare i diarieföring och ärendehandläggning
- Delta i olika projekt, antingen som sakkunnig inom ditt område och/eller som projektmedlem som driver utvecklingsarbetet framåt



Vi erbjuder dig
Stabsenheten, som du kommer att tillhöra, omfattar funktionerna HR, kommunikation, nämndsekretariat, koordinatorer, assistenter, registratur och består av tolv trevliga arbetskamrater. Vår arbetsplats finns i kommunhuset i Tumba. 
Vi ingår i nätverk och utvecklingsgrupper som träffas regelbundet för samverkan, kunskapsdelning och utveckling.

Vi är ett engagerat gäng som stöttar förvaltningens chefer och medarbetare så att det dagliga arbetet kan utföras effektivt och professionellt. Rollen som registrator kan du själv påverka och utveckla, i dialog med chef och kollegor.

Nu söker vi dig som vill spela en central roll i framtagandet av kloka lösningar som tar oss vidare in i framtiden!

Du som söker till oss
Vi söker dig som har en gymnasieexamen med påbyggnad inom registratur eller administration samt har arbetat med kvalificerat administrativt arbete samt registratur i minst två år.

Läs mer om tjänsten genom att klicka på ansök knappen. 

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Övrig information

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


Botkyrka kommun har beslutat att blivande medarbetare som kommer i kontakt med barn eller ungdomar eller barn under 18 år i verksamhet inom ramen för 9 § LSS ska visa utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även för medarbetare inom gymnasieskolan, kultur- och fritidsverksamhet, hemtjänst, personlig assistans, servicehus samt vård- och omsorgsboende.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Registrator till enheten för stöd och utveckling

Registrator till enheten för stöd och utveckling

10 maj 2024

Skaraborgs tingsrätt söker registrator

Skaraborgs tingsrätt söker registrator

10 maj 2024

Registrator

Registrator

7 maj 2024