Registratorer med erfarenhet av arkivarbete

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifter
Som registrator arbetar du med digitalisering och diarieföring av inkomna handlingar och hantering av myndighetens ärendeflöde. I arbetet ingår även att kvalitetsgranska registreringar, arkivera handlingar, sekretesspröva och lämna ut handlingar till allmänheten.

Du kommer att verka som stöd till verksamheterna i processer som rör ärende- och dokumenthantering samt ha kontakter med allmänheten vid utlämnande av allmän handling.

Du ska ha


• minst gymnasieutbildning
• minst något års erfarenhet av att arbeta som registrator och/eller arkivarie
• flerårig erfarenhet från offentlig verksamhet
• erfarenhet av diarieföring i ärende- och dokumenthanteringssystem exempelvis Platina eller likvärdiga system
• mycket god kunskap om offentlighet och sekretess, samt de lagar och förordningar som styr dokumenthantering i offentlig verksamhet
• praktisk erfarenhet av sekretessprövning och utlämnande av allmän handling
• god kommunikations- och samarbetsförmåga
• god kompetens i digitalt arbetssätt
• vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö

Du ska vara


• samarbetsinriktad och öppen för varierade arbetsuppgifter
• serviceinriktad, effektiv, strukturerad och noggrann

Det är mycket meriterande om du har


• utbildning eller fortbildning i ärende- och dokumenthantering till exempel för registratorer och arkivarier eller motsvarande

Det är meriterande om du har


• mycket stor erfarenhet av utlämnande av offentlig handling och sekretessprövning
• god pedagogisk kompetens och vana att informera inför grupp
• intresse och erfarenhet av att arbeta med hela kedjan av ärende-och dokumenthantering
• erfarenhet av processbaserad arkivredovisning och framtagning av dokumenthanteringsplaner
• erfarenhet av arbete med elektronisk arkivering
• kunskap och erfarenhet inom IT och digitaliseringsarbete
• intresse för och kunskap om arbete med PUL och GDPR

Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Organisation och arbetssätt
Enheten för diarium och arkiv har 18 medarbetare. Enheten ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare. I avdelningen ingår även enheterna för tillstånd, tillsyn samt överklagande. Vi sitter i en ändamålsenlig, öppen kontorslösning.

Enheten ansvarar för registreringen av inkommande handlingar, för myndighetens närarkiv och för centralarkivet. Vi ansvarar också för att registreringen i vårt ärende- och dokumenthanteringssystem håller en hög och god kvalitet genom att följa registreringsrutiner och kvalitetsgranska registreringar i systemet. Enheten genomför en hel del utbildnings- och informationsinsatser till de olika verksamheterna.

Vårt arbetssätt bygger på samarbete och att alla medarbetare förutsätts ta ett helhetsansvar för enhetens olika arbetsuppgifter. Enhetens utvecklings- och förbättringsarbete genomförs både i större grupp och i mindre grupper som tar fram förbättringsförslag vilka främjar enhetens utveckling och mål. Vårt digitaliseringsarbete behöver vara offensivt och av hög kvalitet vilket ställer krav på alla som arbetar på enheten. Nya förvaltningslagen och GDPR ställer också ökade krav på oss.

Ansökan

Ansök senast: 2018-04-29

Referensnummer: 13785-2018-1

Övrigt

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Vi arbetar i moderna lokaler centralt i Stockholm och har rökfri arbetstid. Vi arbetar med ständiga förbättringar och tillämpar ett digitalt arbetssätt.

Vi planerar att genomföra intervjuer vecka 20.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.


Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.

Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 april 2018

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Registrator

Registrator

3 juni 2024

27 maj 2024

Registrator/arkivarie till kund i Ockelbo

Registrator/arkivarie till kund i Ockelbo

23 maj 2024

Registrator till utbildningsförvaltningen

Registrator till utbildningsförvaltningen

21 maj 2024