Registratorer till Rättsavdelningen, placering i Göteborg

Registratorer till Rättsavdelningen, placering i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Registratorer till Rättsavdelningen, placering i Göteborg
Är du redo för en större uppgift? På rättssektionen i Väst är Polismyndighetens nav för utlämning av allmän handling under uppbyggnad. Här bidrar du till att effektivisera och höja kvalitén i ärendehandläggningen och deltar i uppbyggnaden och utvecklingen av funktionen.
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och arkivering utförs främst inom rättsavdelningens regionala verksamheter. Vidare har sektionen ansvar för exempelvis nationell skanning och utskrift, registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.
Vi söker nu registratorer med placering i Göteborg, vi erbjuder en möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån.
Arbetsbeskrivning
Under 2021 inrättades en nationell funktion vid rättsavdelningen, med säte i Göteborg. Funktionen är nu i slutskedet av uppbyggnaden och ska vara ett nationellt nav för att ta emot begäran och samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar vid Polismyndigheten. Vid funktionen arbetar registratorer och sekretesshandläggare.
Det dagliga arbetet som registrator innebär att diarieföra, bedöma, komplettera och fördela ärenden. Rollen innebär att du kommer att ha muntliga och skriftliga kontakter med allmänheten, men också mycket interna kontakter inom hela Polismyndigheten. Samarbete och samverkan är därmed en stor del av arbetet.
Registratorerna som arbetar vid funktionen behöver tillsammans ha en bred kompetens inom samtliga meriterande krav.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
· Gymnasieexamen
· Minst något års arbetslivserfarenhet (i närtid) som är relevant för tjänsten, företrädesvis från statlig/offentlig verksamhet
· God datavana och kompetens genom erfarenhet av att ha arbetat med IT-baserade ärendehanteringssystem, och Officepaketets program
Du behöver behärska svenska mycket väl, både i tal och skrift.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass så krävs svenskt medborgarskap.
Meriterande
· Utbildning eller arbetserfarenhet om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
· Utbildning eller arbetserfarenhet inom området offentlighet- och sekretesslagstiftning
· Registratorsutbildning och/eller erfarenhet av arbete som registrator
· Erfarenhet av likande arbete inom offentlig förvaltning
· Erfarenhet av brottsutredning och förundersökning
· Erfarenhet av att ha arbetat inom polisen och därmed tillgodogjort dig god kännedom och förståelse för organisationen
· Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsutveckling/förbättringsarbete, utveckla rutiner eller liknande
· Erfarenhet av uppföljning och statistik
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett stort intresse av offentlig förvaltning och som tillsammans med övriga medarbetare vill bidra till att utveckla verksamheten och arbetsplatsen inom ansvarsområdet. I rollen som registrator innebär det periodvis hög arbetsbelastning, vilket medför att du behöver ha förmågan att kunna prioritera och strukturera dina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Som person trivs du med att arbeta såväl självständigt som i grupp. Vi vill också att du på egna initiativ inom givna ramar löser de frågor som dyker upp och du behöver därför vara lösningsorienterad.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Maria Brahm, maria.brahm@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Pamela Vongaribo, pamela.vongaribo@polisen.se
Fackliga företrädare
Lawen Dehghani, SACO, tfn 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Pär Renberg, Fackförbundet ST, tfn 072-2465237
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid / flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansökan.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 juni 2023.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A301.869/2023 i mailets ärendemening.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
För fullständig annons, se www.polisen.se
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb


23 april 2024

23 april 2024

18 april 2024