OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges Konsumenter söker en researcher inom området finansiella tjänster. Tjänsten är särskilt fokuserad på konsument- och hållbarhetsfrågor. Dels handlar det om research av bankers och pensionsfonders hållbarhetsarbete inom initiativet Fair Finance Guide. Dels handlar tjänsten om att ta fram underlag till uppvaktningar, utspel och kampanjer om konsumentproblem inom finansiella tjänster. Det handlar om försäljning och rådgivning av finansiella tjänster, krediter, kontanter och ny betalningsteknik och andra frågor där konsumenter råkar ut för problem med finansiella aktörer.
Arbetet innebär i huvudsak att i samarbete med generalsekreterare, projektledare och kommunikatörer:
• Utföra analys och metodutveckling för att bedöma pensionsfonders och bankers hänsyn till hållbarhetsfrågor när de investerar.
• Föra dialog med pensionsfonder och banker kring granskningsresultaten.
• Genomföra granskningar och ta fram skriftliga underlag till ledningens och övriga medarbetares politiska uppvaktningar, utspel och kampanjer om finansiella frågor ur ett konsumentperspektiv.
• Föra dialog med politiker, myndigheter och banker och andra finansiella företag.
• Bistå i arbetet med att skriva debattartiklar och artiklar till andra forum.
Du ska ha erfarenhet av hållbarhetsfrågor inom området finansiella tjänster eller företags hållbarhetsarbete, antingen från arbetslivet eller från högskolestudier eller från relevanta ideella engagemang. Du ska ha goda kunskaper om konsumentnära finansiella tjänster och hur finansbranschen fungerar.
Följande är dessutom meriterande:
? Arbete med metoder för rankningar eller miljömärkning
? Erfarenhet av påverkansarbete
? Research, ta fram rapporter och kommunicera resultat
? Arbete i ideell organisation, professionellt eller på fritiden
? Kunskap om och intresse för politik, nationellt och i EU
Som person bör du ha ett starkt intresse för konsumentfrågor, hållbarhetsfrågor och finansiella marknaden. Vi söker en person som kan arbeta självständigt, är noggrann och strukturerad.
Sveriges Konsumenter är en ideell, oberoende paraplyorganisation med 23 medlems- organisationer. Organisationen arbetar för ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt. Vi driver flera stora utvecklingsprojekt, ger ut tidningen Råd & Rön samt bedriver konsumentvägledning. Sammanlagt arbetar ca 25 personer på det gemensamma kontoret på Hornsgatan 172 i Stockholm. Läs mer på www.sverigeskonsumenter.se
Läs mer om projektet Fair Finance Guide på www.fairfinanceguide.se
Kontaktpersoner på detta företaget
generalsekreterare Jan Bertoft
08-6744304
070-7977987
Utvecklingsansvarig Emma Wieslander
generalsekreterare Jan Bertoft
08-6744304
070-7977987
kommunikationsansvarig Christin Holm Gatica
Projektledare Moa Rönnåsen
Generalsekreterare Jan Bertoft
Projektledare Jakob König