Resurser/elevassistenter till anpassade grundskolan

Resurser/elevassistenter till anpassade grundskolan

Arbetsbeskrivning

Tallbohovskolan är en skola för 450 elever med klasserna F-6. Skolan är mångkulturell och många familjer är två- eller flerspråkiga. På skolan finns också anpassade grundskolan med elever i årskurs 1-6 samt grupper för elever med diagnos inom autismspektrat årskurs F-6.

Såhär arbetar vi på Tallbohovskolan

Vi som arbetar i Tallbohovskolans centrala grupper, både AST-grupperna och den anpassade grundskolan, utgår i vårt arbete från vissa grundläggande principer. Vi gör det för att försäkra oss om att våra elever får bästa möjliga bemötande och undervisning, men också för att vi ska ha en gemensam grund att falla tillbaka på i möten med vårdnadshavare, externa aktörer och kollegor.

Vi stärker varandra, genom att förhålla oss professionellt till de utmaningar vi möter, samt ger och tar oss tid att reflektera över vår verksamhet.

Vår gemensamma grund sammanfattas i följande principer:


• Vi har högt ställda förväntningar på våra elever.
• Vi arbetar alltid utifrån våra elevers rätt till integritet och medbestämmande.
• Det är vi pedagoger som har ansvar för att förstå eleverna, deras intressen, styrkor och utmaningar. Vi måste närma oss varje elev med nyfikenhet.
• Det är vi pedagoger som har ansvar för att förebygga svåra situationer samt att i stunden hantera de situationer som uppstår.
• Relationen är grunden, och det är vårt ansvar att bygga den.
• Samarbetet mellan skola, hem och habilitering är betydelsefullt.
• Vi håller oss lugna i alla situationer, och är elevernas och varandras förebilder.
• Vi förhåller oss professionellt till forskning och kunskap om undervisning för elever i behov av särskilt stöd.

Arbetsbeskrivning för pedagoger i de centrala grupperna
Att arbeta som pedagog i Tallbohovskolans centrala grupper (för elever med autism och IF) ställer höga krav på dig som anställd. Ansvar och uppgifter skiljer sig mellan lärare och samverkare, men är lika viktiga. Personaltätheten är högre och elevernas behov är större, det gör att uppdraget skiljer sig lite från de ordinarie klasserna.

För att kunna göra ett bra arbete måste du först och främst vilja arbeta i den här verksamheten.

Du behöver ha ett intresse av att förstå elevernas utmaningar och en förståelse för att ditt förhållningssätt och din kunskap spelar stor roll i elevernas möjlighet att lyckas i skolan, och längre fram även i livet. Du måste möta varje elev med respekt för dess förutsättningar, och ta ansvar för att du som pedagog är den som måste ändra ditt bemötande och agerande ifall eleven behöver stöd. För om eleven hade klarat det själv så hade den inte varit din elev. Du är elevernas förebild och måste i alla lägen hålla dig lugn och professionell. Att höja rösten eller att dra i eleverna är sällan den bästa lösningen.
Du behöver delta aktivt i den fortbildning du får, och använda kunskaperna i verksamheten.


ARBETSUPPGIFTER

Du måste samarbeta med kollegor, och med ett respektfullt förhållningssätt bidra till konstruktiva lösningar på uppkomna utmaningar.

Du måste stötta elevens deltagande i skolarbetet och på fritids genom att kommunicera på det sätt som eleven behöver, och på så sätt göra dagen meningsfull och begriplig för eleven. Det kräver att du sätter dig in i AKK (alternativ och kompletterande kommunikation), såsom exempelvis tecken som stöd och bildstöd, och använder tydligt visuellt stöd för att hjälpa eleven att få struktur och tillräcklig förberedelse. Detta behövs hela dagen.

Du måste stötta eleverna med omsorg, det kan innebära att byta blöjor, mata eller klä på, beroende på vad eleven behöver hjälp med och behöver träna på. Vårt mål är alltid att göra eleven så självständig som möjligt. Även i omsorgsarbetet finns ett lärande, som du behöver reflektera kring.

För alla aktiviteter i de centrala grupperna krävs en analys av elevens behov och förutsättningar, och ett tydligt, meningsfullt mål. Du behöver vara medveten om att dina elever behöver din guidning i både skolarbete och i sociala relationer, och det är ditt uppdrag att aktivt arbeta med att utveckla deras förmågor under hela dagen. Därför måste du vara lyhörd och närvarande, och beredd att tänka om ifall det som planerades inte kan genomföras. Du måste också hela tiden kommunicera med dina kollegor, så att verksamheten fungerar under dagen.

Lärarens uppdrag är att besluta kring, planera för och hålla i elevens lärande utifrån läroplanen, och då eleverna behöver stöd i att utföra sitt skolarbete hjälper samverkarna dem med det. Det innebär att läraren har det övergripande ansvaret för skoldagens struktur. Samverkarnas uppdrag är att på skoltid stötta eleverna i skolarbetet utifrån lärarens instruktioner och att på fritids ansvara för verksamheten. Samverkarna är de som ansvarar för elevernas omsorg.

Läraren kommunicerar med VH om elevens pedagogiska utveckling och behov, och samverkarna kommunicerar med dem om praktiska frågor. Både lärare och fritids skriver veckobrev. Alla har ett ansvar för att bygga trygga relationer med vårdnadshavarna, att hälsa på dem och att ta emot dem.

Du som arbetar med elever i behov av särskilt stöd har en betydelsefull roll, och kan göra skolan till en trygg och utvecklande plats för barn som kommer att få kämpa extra i livet.

Tack för att du väljer att göra skillnad!


KVALIFIKATIONER
Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter

ÖVRIGT
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


30 april 2024

26 april 2024

Amanuenser till Universitetsbiblioteket

Amanuenser till Universitetsbiblioteket

26 april 2024