resurspedagog/elevassistent

resurspedagog/elevassistent

Arbetsbeskrivning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.I Huddinge kommuns förskolor och skolor drivs vi av att skapa lärande för livet. Här får du som medarbetare utrymme att utvecklas genom att ta del av andras, och dela med dig av dina egna, erfarenheter och kunskaper. För vår övertygelse är att ju mer vi delar med oss av våra kompetenser, desto mer utrymme skapar vi för alla, såväl medarbetare som våra barn och elever, att växa.

Om arbetsplatsen
Solfagra rektorsområde ligger i centrala Huddinge i ett grönt villa- och radhusområde dit det är lätt att ta sig, oavsett hur man reser. Rektorsområdet består av Solfagraskolan och Stensängsskolan. Skolorna har tillsammans ca 680 elever och 100 personal. Verksamheterna omfattar grundskola F-6, Agr F-6, SU-grupp och fritidshem.

Anpassad grundskola idag består av årskurserna F-6 med klasser i spannet från elever med multifunktionsvariation som läser efter ämnesområden, till de som läser ämnen. Vi praktiserar ett tydliggörande förhållningssätt, som genomlyser hela verksamheten. Elevernas bästa är alltid i fokus, vi är lågaffektiva, samspelta, prestigelösa, välkomnande och stöttande. Gentemot elever såväl som gentemot varandra och oss själva.

Vårt skolområdes mål är att ha en skola där alla känner trygghet och arbetsglädje och där alla får utvecklas i en lustfylld atmosfär med nyfikenhet mot omvärlden samt känsla av tilltro till den egna förmågan.

-

Arbetsuppgifter
Som barnskötare/pedagog i anpassad grundskola arbetar du med elever som har intellektuell funktionsnedsättning av olika grad och läser efter anpassad grundskolas läroplan. Flera elever har även diagnoser inom NPF vilket innebär att du måste ha kunskap och erfarenhet att arbeta med människor som har autism, ADHD, språkstörning samt ofta i olika kombinationer av dessa. Eleverna är i behov av stöd under dagen. Allt från av/på-klädning, toalettbesök och mat situationer till studiestöd och lek. Du förväntas vara en klok vuxen som lär och utvecklas tillsammans med elever och kollegor. Eleverna har behov av alternativ kommunikation med tecken som stöd och/eller bildstöd i all kommunikation. Det betyder att viljan att förstå vad som förmedlas och kommuniceras är superviktigt för att det ska fungera för alla elever och kollegor i verksamheten. Lyhördhet, positivt sinne, viljan att förstå och tålamod är nödvändiga egenskaper för att trivas och göra ett bra jobb här. I verksamheten arbetar vi för en tillgänglig lärmiljö och tydliggörande pedagogik genom hela dagen.

Din profil
Du har barnskötarutbildning eller annan pedagogisk likvärdig utbildning och erfarenhet av arbete med barn med IF, NPF och multifunktionsnedsättningar. Särskild vikt läggs vid personlig lämplighet. Du måste kunna arbeta och hantera olika situationer enskilt och tillsammans med kollegor i arbetslaget och alltid ha eleverna i fokus. Varje elev är unik och har rätt att lära och utvecklas så långt som möjligt i enlighet med rådande styrdokument.

Krav
Goda kunskaper i svenska, erfarenhet av arbete i anpassad grundskola och lägst gymnasieutbildning.

Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Huddinge kommun
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 december 2023
  • Ansök senast: 12 december 2023

Liknande jobb


Timvikarier till förskolorna i Torsås kommun

26 april 2024

Barnskötare

25 april 2024